16 februari 2008

Bach-cantates


Vandaag (16 februari 2008) gekocht, op de terugweg van het hierboven beschreven concert: een nieuwe cd met vier Bach-cantates: 27, 84, 95 en 161. Uitgevoerd door het Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. Hij werkt langzaam maar zeker aan de beste Bach cantate-cyclus die er is. Alleen Herreweghe weet deze hemelse muziek volstrekt vloeiend en natuurlijk te laten klinken. Drie van de vier cantates op deze cd werden een week voor opname ook uitgevoerd in het Concertgebouw tijdens een zaterdagmatinee. Klik hier voor mijn weblog daarvan... Kopen deze cd, het biedt een uur lang pure gelukzaligheid.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb er mee in mij handen gestaan, blijkbaar kan ik er niet omheen!
Ik ben geabonneerd op de COMPLETE cantate cyclus van Gardiner. De ene na de andere mooie dubbel CD van Bachs cantates valt nu bij mij in bus. Zijn LIVE-uitvoeringen uit 2000 hebben een heerlijke volle klank, dramatisch, maar ook devoot en delicaat. Daarbij heeft Gardiner de beschikking over voortreffelijke solisten en instrumentalisten en het beste koor.
Ik raak een beetje verslaafd aan de cantates van Bach.
Ik heb gisteren online nog snel kaarten besteld voor Gustav Leonhardt en de Nederlandse Bachvereniging voor zondag 18 mei. In het Muziekgebouw aan het IJ zal hij cantates rond het thema Pinksteren ten gehore geven. Topcast! (bijna uitverkocht)

17 februari, 2008 08:53  
Anonymous Anoniem said...

Net als Leen Roetman hou ik voor de cantates van Bach naast Herreweghe ook veel van Gardiner. Gardiner is meer dramatisch, meer theatraal, met altijd een stuwende, ritmische drive. Elke cantate is bijna een kleine "opera" op zichzelf. Herreweghe is "vromer", bevindelijker, mystieker. Beide hebben hun bestaansrecht en van beide kan ik zeer genieten. De serie van Gardiner onder zijn eigen label SDG wordt trouwens schitterend uitgegeven: met informatieve (persoonlijke!) toelichtingen en prachtige foto's.

24 februari, 2008 19:20  
Anonymous Anoniem said...

De cd-uitgave met Herreweghe (Christus, der ist mein Leben) op Harmonia Mundi is in alle opzichten subliem. Ik schrijf zojuist de recensie voor www.opusklassiek.nl

Vr. gr.
Aart van der Wal

21 april, 2008 23:21  
Anonymous Anoniem said...

De cantates doot Herreweghe vind ik niet prettig opgenomen: totaal niet ruimtelijk, de muziek 'plakt' aan je speakers, het komt niet 'los', de muziek gaat niet 'zweven'.
Over de uitvoering niets dan lof!

Gisteren een mooi concert Bach cantates door de Nederlandse Bachvereniging olv Gustav Leonardt. Dat zo'n kleine bezetting zo'n vol en rond geluid kan produceren (wat ook mede te danken was aan de formidabele akoestiek van de zaal van Muziekgebouw aan het IJ).
Maar ook al wilde Leonardt dat er daarbij niet geapplaudiseerd werd, ik raakte niet 'bewogen'.

19 mei, 2008 10:17  

Een reactie posten

<< Home