02 februari 2008

Concert 23 januari 2008


Woensdag 23 januari 2008, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons
Yefim Bronfman, piano

Sjtsjedrin: Dialogues with Shostakovich
Prokofiev: Pianoconcert nr. 3
Brahms: Symfonie nr. 2

Yefim Bronfman is één van mijn favoriete pianisten. Ieder concert dat ik van hem hoorde was bijzonder. Hij speelt muzikaal, verrassend en virtuoos en zorgt altijd dat je op het puntje van je stoel zit. Zo ook tijdens dit concert. Het blijft een raar werk, dat Derde pianoconcert van Profofiev (het Tweede vind ik evenwichtiger). Het springt van de hak op de tak, maar boeit van begin tot eind. Zeker als het zo fabelachtig gespeeld wordt. Ik hoorde het ooit eens met Argerich en Chailly, en die memorabele uitvoering kan worden aangevuld met deze. Als toegift speelde Bronfman nog even het slotdeel uit de Zevende pianosonate... hoe geweldig, en wat een durf! Daarvoor een wat obligaat stuk van Sjtsjedrin (aanwezig in de zaal) waarmee hij zijn oudere collega eert. Wel erg goed gespeeld! Ik pijnig mijn hersens of het toch anders is, maar voor zover ik kan nagaan hoorde ik de Tweede van Brahms nog nooit eerder live. (Of toch eens door Boston en Haitink...? - nu begin ik opeens te twijfelen - ik zal mijn archieven induiken.) Hoe dan ook: het KCO en Jansons gaven een perfecte uitvoering. Warm, vloeiend, natuurlijk en prachtig opgebouwd. Wat schreef Brahms toch een prachtige muziek die zo typisch Brahms-eigen is! Dan hoef je daarna even niks anders meer.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Brahms was bijna de geschiedenis ingegaan als grondlegger van het Concertgebouworkest, toen hij in 1888 gevraagd werd te helpen bij de selectie van de musici voor het nieuwe orkest. Hij weigerde.

Zijn romantische, krachtige en gepassioneerde symfonieën en concerten met hun onnavolgbare complexe orkestratie en stemmenweefsels, behoren tot mijn favoriete muziekstukken.
In Wenen heb ik in november nog eer betuigd aan deze grote componist bij het Brahmsmonument op de Karlsplatz (tegenover de Musikverein). Brahms overleed in 1897 in een nabijgelegen huis op de Karlsgasse 4.

Na de prachtige vocale Brahms concerten door Gardiner, verheug ik me op de Brahmsconcerten waarmee Valery Gergiev afscheid neemt van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In de periode februari-mei voert Gergiev – verspreid over vier verschillende concerten – de vier symfonieën, beide Ouvertures, het Tweede pianoconcert (Nelson Freire) en Ein deutsches Requiem uit. ‘Een oude liefde’, aldus Gergiev.

02 februari, 2008 10:22  
Anonymous Anoniem said...

Ik deel je bewondering voor Bronfman. De Prokofiev toegift zal hij ongetwijfeld ook spelen tijdens de Amerikaanse tournee van het orkest. Laten we hopen dat het Amerikaanse publiek zich enigszins weet te gedragen. Lees hier hoe het toeging tijdens het concert in San Francisco: http://jgrab1.wordpress.com/2008/01/28/mariss-jansons-comes-to-san-francisco/

Recensies in de Amerikaanse pers zijn lovend. Zie bijvoorbeeld:
http://www.calendarlive.com/tv/radio/cl-et-concertgebouw1feb01,0,5999553.story
(WHM)

02 februari, 2008 14:06  
Anonymous Anoniem said...

Yefim Bronfman zal zich bij de concerten olv Valery Gergiev en de Wiener Philharmoniker voegen in Wenen en Londen (pianoconcert nr. 3 Prokofiev). Jammer dat hij er in Amsterdam niet bij is. (LR)

06 februari, 2008 13:30  
Anonymous Anoniem said...

Correctie: pianoconcert nr. 2 !

06 februari, 2008 13:32  

Een reactie posten

<< Home