03 februari 2008

Concert 29 januari 2008


Dinsdag 29 januari 2008, Concertgebouw Amsterdam
Pittsburgh Symphony Orchestra o.l.v. Marek Janowski
Leonidas Kavakos, viool

Brahms: Vioolconcert
Brahms: Symfonie nr. 4

Op papier een fraai programma, want wie kan iets tegen deze stukken hebben? En deels ook een geslaagd concert. Daarvoor gaan alle credits naar Kavakos, die misschien wel de meest zuivere en perfecte violist is uit het rijtje groten dat ik sinds de zomer hier in het Concertgebouw hoorde. Het Brahmsconcert is een lekker weerbarstig stuk, maar Kavakos speelde het bijzonder beheerst, zuiver en vooral muzikaal. De begeleiding door het orkest uit Pittsburgh en de onopgesmukte dirigent Janowski was zakelijk en correct. Zo klonk ook de Vierde symfonie, en dan word ik er niet door gegrepen. Vervelend was dat de hoorns op een verkeere positie zaten: recht voor het orgel. Daardoor werd hun geluid te hard de zaal ingekaatst - een goeie manier om hun vierstemmig aandeel te bestuderen, maar het leidt af van de rest. Ik heb op deze serie een sublieme stoel midden in de zaal, daaraan kan het niet liggen. Het kostte me in elk geval de halve symfonie voor ik aan deze onbalans gewend raakte. Eind februari komen de Wiener met Gergiev, dat belooft spetterender te worden.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Gergiev gaf met het RphO vanavond een prachtige, vloeiende 4e van Brahms met een voor het RphO bijzonder ´donkere´ strijkersklank.
De symfonie klonk als een reminiscentie aan een verloren tijd... Briljant!

19 februari, 2008 23:07  

Een reactie posten

<< Home