19 november 2006

Concert 18 november 2006


Zaterdag 18 november 2006, Concertgebouw Amsterdam
Koor en Orkest Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe
Dorothee Mields, sopraan
Matthew White, altus
Hans Jörg Mammel, tenor
Thomas E. Bauer, bas

Bach: Cantate Wer weiss, wie nahe mir mein Ende?, BWV 27
Bach: Cantate Komm, du süsse Todesstude, BWV 161
Bach: Cantate Christus, der ist mein Leben, BWV 95
Schelle: Motet Komm, Jesu, komm!
Bach: Cantate Liebster Gott, wann werd' ich sterben?, BWV 8

Zomaar op een gewone zaterdagmiddag ergens in november. En dan vier prachtige Bach-cantates voorgeschoteld krijgen door de beste Bach-dirigent van deze tijd. Dan is alles heel even volmaakt. Bij Herreweghe klinkt Bach vloeiend en dramatisch, maar tegelijkertijd met een enorme aandacht voor het detail. Met een klein accent hier of een aangezet tremolo daar krijgt de gezongen tekst een diepgang die anders ongemerkt voorbij zou gaan. Het koor en orkest van het Collegium Vocale is helemaal vergroeid met deze muziek - ik denk niet dat die nog mooier gezongen en gespeeld kan worden, al was het wel jammer dat in het orkest meesterhoboïst Marcel Ponseele ontbrak. De bas, tenor en countertenor zongen goed, maar niet uitzonderlijk. Sopraan Dorothee Mields zong wel hemels mooi, maar had weinig aandeel. Het fraaie Motet van Schelle bleek een a capella stuk voor vijf stemmen; een aardig intermezzo tussen die verrukkelijke cantates. In iedere cantate zat wel een aria, koraal of zelfs recitatief die je de adem deed inhouden. In december voert Gardiner eveneens 4 Bach-cantates uit; ik ben benieuwd of hij aan dit hoge niveau kan tippen. Alhoewel: ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Daarvoor is Herreweghe gewoonweg te goed.