02 september 2008

Opera 1 september 2008


Maandag 1 september 2008, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

R. Strauss: Die Frau ohne Schatten

Der Kaiser - Klaus Florian Vogt
Die Kaiserin - Gabriele Fontana
Die Amme - Doris Soffel
Barak - Terje Stensvold
Sein Weib - Evelyn Herlitzius
Der Geisterbote - Peteris Eglitis
Koor van De Nederlandse Opera
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht

En na die prachtige zomerconcerten blijkt het aan het officiële begin van het nieuwe seizoen allemaal nóg mooier en indrukwekkender te kunnen. Want deze première-avond met Strauss' sublieme sprookjesopera was verpletterend in alle opzichten. Strauss schrijft een cast voor waarvan de vijf hoofdrollen tot de beste zangers in hun stemvak moeten behoren. En die waren er! Werkelijk, ik heb geen zwakke plekken in de bezetting kunnen horen. Na een half uur had ik al een brok in mijn keel van overweldiging, en toen moesten nog tweeënhalf uur volgen. Vogt zong prachtig lyrisch en licht; Fontana heeft een wat harde stem, maar juist in deze rol paste die prachtig; Soffel kan bij mij na haar sublieme Fricka niet meer stuk, maar nu dan een hele opera die geweldige présence; Stensvold zong innemend lyrisch; en van Herlitzius had ik nog nooit gehoord, ik zal haar nu nooit meer vergeten. Het Nederlands Philharmonisch speelde zelden zó gloedvol, aangespoord door een dirigent die deze muziek (getuige zijn uitspraken in Het Parool) als puber al bestudeerde, en die dirigeerde alsof hij niks liever deed dan juist deze opera dirigeren. Tenslotte de enscenering van Andreas Homiki; die bezit al sinds zijn onstaan in 1992 een legendarische status, en nu bleek hoe terecht. Ik heb sinds zijn opening in het Muziektheater al veel prachtige operavoorstellingen bezocht, maar deze avond komt in de top-10. Ik bezocht deze première trouwens op een extra los kaartje, dat ik had aangeschaft omdat ik deze opera zo geweldig vind en ik de gedachte niet kon verdragen misschien wel weer 16 jaar op een nieuwe uitvoering te moeten wachten. Over twee weken mijn reguliere abonnementsvoorstelling. Vanwege de superbe kwaliteit van deze productie heb ik er zojuist per internet nog een paar extra tientjes tegenaan gegooid...

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik word hier behoorlijk nerveus van! Toch ook maar een kaartje voor een tweede voorstelling kopen?
Die Frau in de regie van Harry Kupfer zat in mijn eerste abonnement voor DNO (1991-1992). Deze voor mij toen onbekende opera geënsceneerd in een sprookjesachtige piramide was een overweldigende ervaring!
Het kan dus nog mooier...?

03 september, 2008 16:39  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb een legendarische opname uit december 1955, in grote delen als het ware ´live´ opgenomen in de Musikverein, zonder de mogelijkheid om veel correcties te maken. Het is een van de eerste complete ´studio´ opera opnamen.

Karl Böhm dirigeert de Wiener Philharmoniker (Staatsoper).
Met een cast van topkwaliteit: Hans Hopf (Der Kaiser), Leonie Rysanek (Die Kaiserin), Elisabeth Höngen (Die Amme), Paul Schoeffler (Barak), Christel Goltz (Seine Frau), Kurt Böhme (Der Geisterbote). Zelfs de kleinere rollen worden gezongen door fantastische zangers, waaronder een van die Wächter door ... Eberhard Wächter! (what´s in a name). Grandioze atmosfeer in ruimtelijke opname. Een van mijn favoriete opera CD´s. (DECCA).

03 september, 2008 21:38  
Anonymous Anoniem said...

Geachte heer,

Graag maak ik u atend op www.timerime.com.
een tijdlijnen site waar ook een fraaie tijdlijn staat over de klasieke muziek met een groot aantal fragmenten.
http://www.timerime.com/timeline/12885/

Hartelijke groet,
Pico Wilbrenninck

08 september, 2008 13:24  
Anonymous Anoniem said...

Jan Anton, je hebt geen woord te veel gezegd, maar te weinig! Er zijn geen superlatieven genoeg om deze grandioze voorstelling te beschrijven.

De grootste kampioen vind ik Marc Albrecht en het Nederlandse Philharmonisch Orkest, inderdaad zo ´gloedvol´en glanzend, het kan zich meten met het KCO. Ik denk dat ik maar ga overstappen van de dure KCO naar de goedkopere Nedpho kaarten, kwaliteit en klank vergelijkbaar!

Wat een bezielde zangers, mogelijk de beste zangerscast die voor deze opera is samen te stellen! Gabriele Fontana is de nieuwe Leonie Rysanek! Evelyn Herzlitius en Terje Stensvold als het verversechtpaar vond ik zo aangrijpend... Klaus Florian Vogt is een zeldzame fraaie, gekleurde lyrische heldentenor, Doris Soffel als die Amme is onvermoeibaar.

Tja en dan het toneelbeeld en die (personen)regie... dan vraag je je af waarom je die regie van Kupfer destijds zo mooi vond...

13 september, 2008 10:21  

Een reactie posten

<< Home