26 augustus 2018

Concert 23 augustus 2018

Donderdag 23 augustus 2018, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Manfred Honeck
Anett Fritsch, sopraan

Webern: Fünf Sätze, op. 5
Berg: Altenberg-Lieder
Bruckner: Symfonie nr. 3

Het Gatti-vervangingscircus is begonnen; ik zal er af en toe nog wel naar verwijzen, maar veel zin heeft het ook niet echt. Gatti is weg en keert niet weerom. Manfred Honeck dirigeerde ruim twee jaar geleden een mooi concert met Beethoven en Mahler (zie hier) en nu een uitdagend programma met Bruckners Derde als hoogtepunt. Ik houd niet van Webern en Berg; het gaat bij mij het ene oor in en het andere nog sneller uit. Die vijf miniaturen van Webern zou ik desondanks eens nader moeten bestuderen, er gebeurt veel in heel weinig tijd. De liederen van Berg werden zeer trefzeker door Anett Fritsch gezongen, of soms vooral gedeclameerd. Maar mooi vind ik deze muziek gewoonweg niet. Na de pauze dan die geweldige Derde van Bruckner; de laatste keer dat ik het live hoorde was precies 10 jaar geleden o.l.v. Mariss Jansons (zie hier). Honeck dirigeerde een vloeiende en zeer transparante uitvoering (van de derde versie uit 1889), waarmee hij benadrukte dat deze symfonie een typisch overgangswerk is: van de nog weifelende en niet altijd evenwichtige Eerste en Tweede naar de wel volledig coherente Vierde. Het laatste deel van deze Derde vind ik wat rommelig en moeizaam, ofschoon het derde echo-thema uiterst origineel is. Maar goed, wat een geweldige symfonie verder, en wat ultiem heerlijk: Bruckner door het KCO!

2 Comments:

Anonymous Frank Teunissen said...

Hey Jan Anton, ik snap je commentaar dat je de Finale van de 3de symfonie (in de 3de versie) wat rommelig en moeizaam vindt. Ik weet niet of je de 1ste versie van de 3de kent, maar in die Urfassung is de logica en natuurlijke 'flow' van de muziek, met name in de Finale, opvallend. Bruckner heeft zo veel geschrapt in de latere versies, en in het bijzonder in die 3de versie, dat de muziek soms gekunsteld en wat vervormd klinkt. Als je de 1ste versie nog niet kent kan ik je de versie van Bamberg met Jonathan Nott of die van Roger Norrington met Stuttgart aanbevelen. Je zult niet weten wat je hoort, ook in de andere delen! Groet, Frank

27 augustus, 2018 23:24  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Interessant! ik heb er wel een opname van in de kast staan (Inbal) maar nooit beluisterd. Ga ik doen! (En dank je voor je reactie!)

09 september, 2018 20:33  

Een reactie posten

<< Home