31 maart 2012

Concert 30 maart 2012


Vrijdag 30 maart 2012, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Iván Fischer
Mark Padmore, tenor (Evangelist)
Peter Harvey, bas (Christus)
María Espada, sopraan
Renate Arends, sopraan
Ingeborg Danz, alt
Barbara Kozelj, alt
Henk Neven, bas
Groot Omroepkoor
Nationaal Jongenskoor

Bach: Matthäus-Passion

Mijn laatste Matthäus was in 2008, toen ik voor de uitvoering onder Colin Davis koos in plaats van die onder Fischer (zie hier de weblog daarvan); dat was geen goede uitvoering. Een jaar ervoor wel een goede bij het KCO en Norrington (zie hier). En nu dan toch onder leiding van Iván Fischer (mijn aanname in 2008 bleek correct), die in juni ook nog Parsifal komt dirigeren: Fischer beheert de muzikale Goede Vrijdag bij het KCO dit seizoen. Ik vond deze Matthäus-Passion meer dan prachtig. In de koralen en aria's hing een fraaie gedragen, afgewogen stemming, terwijl de vertelling door evangelist Mark Padmore uitblonk in een aangrijpende dramatiek en vocale schoonheid. Nog nooit eerder draaide een uitvoering van de Matthäus zo om de Evangelist. In de opstelling van koren, orkest en solisten links en rechts, stond hij naast de dirigent centraal op het podium. Padmore zong veelal lyrisch, maar soms legde hij zulke nadruk op woorden dat zijn vertelling door merg en been ging. Fischer koos voor een scherpe deling tussen de solisten, koren en orkesten 1 en 2, dus er waren twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen voor de aria's. María Espada, Ingeborg Danz en Henk Neven verdienen aparte vermelding voor hun mooie uitvoeringen. Ook het Groot Omroepkoor zong groots; het half uit meisjes en jongens bestaande Nationaal Jongenskoor stond bij het openingskoor dicht rondom de dirigent, en zong verder voor en na de pauze alle koralen uit het hoofd mee. De zaal was doodstil; de luchtverversing ging pas vlak voor het einde aan, dus ervoor was er al iemand op het zijbalkon ingestort vanwege de hoge temperatuur - het kost meteen de concentratie van het halve publiek. Maar goed, als je tijd dan toch gekomen is dan is zo'n Matthäus wel een goede gelegenheid.

2 Comments:

Anonymous Tim v.d. Berg said...

Van deze uitvoering heb ik de radio-uitzending op Palmzondag beluisterd. Ik kon dus niet zien hoe de koren en solisten stonden opgesteld, maar het viel mij wel op dat af en toe de scherpte en precisie in de dialogen tussen de verschillende partijen ontbraken. Verder een mooie uitvoering, met een prachtige evangelist en een indrukwekkende Christus. Minpunt vond ik de (naar mijn mening) totale miscast van tenor Peter Gijsbertsen (die u overigens niet noemt) in de 'Geduld' aria, waarbij hij in het hoog een ronduit lelijke klank produceerde.

Wellicht interessant om de uitvoering te vergelijken met die van de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven, die gisteren op de Belgische radiozonder Klara werd uitgezonden en op hun website als 'programma on demand' kan worden beluisterd.

07 april, 2012 17:32  
Blogger Asma Killy said...

het is interessant en leuk te delen, ik ben blij om je interessante en informatieve blog te bekijken, ga het houden in mijn bookmarks en zal laten zien aan mijn vrienden, die speciaal dit bericht van uw blog, hoop dat u het zult houden en zal je blog maken meer informatief en nuttig en voor dat je zal moeilijk worke,
http://www.result.pk/

30 januari, 2013 07:26  

Een reactie posten

<< Home