31 maart 2012

Concert 22 maart 2012


Donderdag 22 maart 2012, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Trevor Pinnock
Andreas Sundén, klarinet

Haydn: Symfonie nr. 83
Mozart: Klarinetconcert
Mozart: Symfonie nr. 41


In 2009 maakte Trevor Pinnock een zeer geslaagd debuut bij het KCO (zie hier de weblog daarvan) en ook nu was de chemie tussen het orkest en deze authentiekeling hoorbaar aanwezig. Ik heb van Pinnock vele cd’s in de kast staan (Bach, Handel, Vivaldi en Haydn); cd’s uit de jaren tachtig en negentig die de tand des tijds uitstekend weten te doorstaan en die ik nog regelmatig beluister. Zijn interpretaties zijn fris, muzikaal, onopgesmukt; zo ook de uitvoeringen tijdens dit concert. De Kip van Haydn bleek een feestje van subtiliteit, met een speelse componist en een spits en alert spelend orkest als toeleveranciers. Het Klarinetconcert van Mozart stond in 1985 voor het laatst op de lessenaars van het orkest, en dat was mijn eerste bezoek aan het Concertgebouw(orkest): zie hier de weblog van dat voor mij memorabele concert. Sunden, soloklarinettist bij het KCO, speelde uitstekend. Na de pauze kreeg de Jupiter-symfonie een stevige en spannende uitvoering. Jammer dat Pinnock de rol van de trompetten onderbelicht hield; ik miste daardoor de felheid die Harnoncourt en ook Krips bij hun opnames met dit orkest in dit meesterwerk legden. Desalniettemin: Pinnock moet maar regelmatig terugkeren bij het KCO. Ik zou zeggen: gooi er een ruime Haydn-cyclus tegenaan.