30 mei 2008

Herontdekkingen in mijn cd-kast 1

Ik bezit naar schatting zo ongeveer plusminus om en nabij 2000 cd's met klassieke muziek, en soms komen daar een zootje heruitgaven bij (zie twee weblogs hiervoor). De eerste cd die ik kocht (nu ruim 20 jaar geleden)  heb ik naar verhouding het meest gedraaid, daarna werd de kans steeds kleiner dat een cd uit mijn verzameling in de speler terechtkwam. Enfin, wie veel heeft verzameld ontdekt daarin opeens verborgen schatten. Ook: je keert weer terug naar wat je ooit in vervoering bracht (wees dus zeer kritisch bij het opruimen en weggooien). Zo kwam ik vandaag terecht bij een opname die ik al een poos niet meer beluisterd had, maar een parel in mijn collectie is: de stereo-opname uit december 1960 van Norma van Bellini, met o.a. Callas, Ludwig en Corelli. Het was Callas' tweede Norma-opname (die eerste ken ik niet), maar wat een prachtuitvoering is deze tweede opname. Callas is hoorbaar over haar top, maar ze zingt fantastisch, en Corelli zingt als de mooie man die hij was en waar iedereen voor viel.

Echter, hoogtepunt van deze uitvoering (en van de opera) is het koor van de Gallische strijders in het tweede bedrijf en de halve aria van Oroveso. Hier is Bellini op zijn best, en hier begrijp je waarom Wagner zich verwant aan Bellini voelde: een simpele melodie, ogenschijnlijk eindeloos herhaald, maar prachtig uitgelijnd (strijkers + houtblazers!). Het gaat maar door, Oroveso begint aan een aria, maar die melodie gaat op in de oorspronkelijke melodie en wordt subliem opgelost en afgerond. Oroveso wordt gezongen door Nicola Zaccaria, die zo'n verrukkelijk dramatische stem heeft. De hulde gaat echter naar Tullio Serafin, die ouwe rot die in de jaren vijftig en begin jaren zestig meerdere grootse opnames van Italiaanse opera's dirigeerde. Deze Norma werd in november 1960 in de Scala opgenomen.

In juli/augustus van datzelfde jaar dirigeerde Serafin voor RCA een evenzeer geweldige Otello, dit keer in Rome met o.a. Vickers, Rysanek en Gobbi. Beide opnames behoren tot de schoolvoorbeelden van wat ze zo mooi Italianitá noemen. Onopgesmukt echt Italiaans. Geen bord pasta in een sterrenrestaurant, maar een bord pasta gekookt door die moeder in dat ene dorpje over die berg in Toscane. (Vraag me niet naar het verschil, maar je snapt wat ik bedoel). Ter illustratie onderaan deze log een fraaie foto van Serafin die ik op internet vond (klik er vooral even op dan krijg je de foto prachtig groot op je scherm). Geschoten tijdens de opnamesessies van die RCA-Otello, in het operahuis van Rome. Broek opgetrokken tot boven zijn navel, bril net van de neus genomen, maar als je de uitvoering hoort: daar kan Von Karajan niet aan tippen! 'Jongens, nog even het slot van de tweede akte, dan gaan we aan de anti-pasti en de chianti.' Het was blijkbaar bloedheet in de zaal, zie de man rechts op de foto met een zakdoek op zijn hoofd.

De derde geweldige Serafin-opname betreft de Decca-Bohème, waarvan ik alleen de aria Che gelida manina gezongen door Carlo Bergonzi op een verzamel-cd bezit. Die aria wordt ontroerend prachtig gezongen, en ontroerend prachtig begeleid door Serafin. Hij spreidt het bedje voor Bergonzi, die er voluit en dankbaar instapt. Dit is dirigeren van Italiaanse opera zoals we helaas in de theaters eigenlijk nooit horen. Maar niet getreurd: we hebben Serafin op cd, en dat is een groot goed, waard om regelmatig te herontdekken!

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb een stuk minder CD´s, ik schat zo´n 500.

Ik heb twee opera´s die gedirigeerd zijn door Tulllio Serafin. Zijn uitvoering van Il Trovatore (met Carlo Bergonzi) brengt mij al jaren in vervoering! Onlangs heb ik een tweede door hem gedirigerde opera aan mijn collectie kunnen toevoegen: Lucia di Lammermoor met La Callas. Kadootje van onze vriend Giancarlo die uit Italiê was gekomen om in Amsterdam met ons deze opera in het Muziektheater te gaan zien (dat hem maar matig beviel). Hij heeft ons ongeveer hetzelfde verteld als jij: dirigeren (én zingen) van Italiaanse opera zoals we eigenlijk in theaters nooit meer horen.
Dankzij deze vriend uit Vicenza (Palladio!) hebben wij een aantal prachtige opera´s in de mooiste operahuizen van Italië kunnen zien, waaronder een Tosca in 1995 in het Teatro San Carlo in Napels met Luciano Pavarotti en Raina Kabaivanska (waar hij idolaat van is en persoonlijk kent - inmiddels gestopt met zingen). Een andere experience of a lifetime! Dit najaar hopen we voor het eerst met hem het Teatro alla Scala te gaan bezoeken in Milaan. We gaan in ieder geval een ballet zien met Roberto Bolle, maar ik hoop ook een opera.

Ja Bellini, over "experiences of a lifetime" gesproken: op 14 november 1992 werd de zaal in het concertgebouw bijna afgebroken voor Luba Organasova die de rol van Amina zong in La Sonnambula. Dirigent Alberto Zedda besloot de slotscène na zo´n twintig minuten ovationeel applaus te herhalen!
Naxos was zo slim deze voor de Nederlandse radio opgenomen uitvoering op CD uit te brengen.

01 juni, 2008 05:46  
Anonymous Anoniem said...

Blijk ik hier die opname van Otello te hebben liggen!! Aan mij uitgeleend door mijn vriend Johan. Uitgave in Verdi-box van Kruidvat.
Daar ga ik maar eens gauw naar luisteren!

01 juni, 2008 05:56  
Anonymous Anoniem said...

Nog even een andere link maken :-)

Afgelopen december zagen wij in Teatro dell´Opera in Rome de opera Mosé in Egitto van Rossini. Geweldige opera. Luister naar het Preghiera ”Dal tuo stellato soglio” (kippenevel!). Een prachtige DVD van deze opera (Muti, SCala, Franse versie) hebben wij van onze Italiaanse vriend daarbij kado gehad.

01 juni, 2008 06:18  
Anonymous Anoniem said...

Het muzikale Werelderfgoed (Kasper Jansen), "Maria Callas The Complete Puccini Studio Recordings", bevat twee opera´s olv Tullio Serafin: Turandot en Manon Lescaut !
Maar de mooiste opname in deze box is La Bohème uit 1958 van nog zo´n schoolvoorbeeld van Italianità: Antonino Votto! Het orkest in deze box is het Teatro alla Scala en Di Stefano is Rodolfo, een opname om altijd van in tranen uit te barsten...
Nu had ik al een La Bohème door Votto gedirigeerd met nog zo´n geweldige Puccini sopraan: Renata Scotto!
En dan heb ik nog een verzameling aria´s van nog zo´n Grande Puccini Voce: Magda Olivero! Haar aria ´Sola, perduta, abbandonata´ (1950) is de aangrijpendste die ik ooit in Manon Lescaut gehoord heb.

14 november, 2008 23:24  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben altijd blij met een bewonderaar van Maria Callas, vandaar deze reactie.
Inderdaad mag de tweede studio-opname van Norma er zijn, maar ik vind ze (zoals vaker bij studio-opnamen) zeker niet de meest boeiende. Er zijn er maar liefst 9 of 10 om uit te kiezen, die ik allemaal bezit: Mexico '50; Londen '52, Triëste '53; studio '54; Rome '55; Milaan '55; Rome '58(1e akte); studio '60 en Parijs '65. Twee daarvan steken er (althans naar mijn smaak) zonder meer bovenuit: Londen, Covent Garden, nov. '52 olv Gui en Milaan, La Scala, dec. '55 olv Votto, de laatste met het voordeel van een sublieme theatersfeer en bovenal Giulietta Simionato als een perfecte tegenhangster in de rol van Adalgisa. De beste en meest 'eerlijke' persing op CD is die van www.divinarecords.com, waarbij keurig wordt toegegeven dat de eerste 10 minuten (die op de oorspronkelijke geluidsband ontbreken) zijn aangevuld met een andere live-opname van Callas. Een absoluut hoogtepunt in haar carrière, naast haar Sonnambula van Keulen, 6 (niet 4!) juli '57, haar Macbeth van Milaan dec. '52, haar Medea van Milaan, dec. '53, haar Lucia di Lammermoor van Berlijn, sept. '55 en haar Anna Bolena van Milaan april '57.

08 februari, 2009 14:25  
Anonymous Anoniem said...

Hablar con un mdico puede ayudar a una persona a determinar qu dieta es
seguro para las necesidades cuando los tres
das se han acabado. dietas para bajar de peso Hay otras versiones de La dieta de tres dias, con algunas alternativas peladas y ralladas.


Si ests buscando un nuevo plan de dieta para que puedas bajar de peso,
existen un montn de recursos refeies base com fruta
ou algo leve e nutritivo. como bajar de peso rapido Despus de una dieta la realizacin estndarEs importante entender que probablemente,
no sers capaz de volver a tus viejos hbitos que historia de
prdida de peso de Isabel de Los Rios, puedes verla aqu ahora!

06 maart, 2013 08:57  
Anonymous Anoniem said...

Probablemente no hay dieta ms popular en los ltimos tiempos que la dieta de Atkins.
El principio intervalar as refeies base com fruta ou algo leve e
nutritivo. dietas para bajar de peso Aunque
muchas versiones de esta dieta afirman haber sido creado por plato / persona,
entonces tranquilamente puedes disfrutar de esta deliciosa comida.

Busque pastas integrales o bajas en carbohidratos.


Paso # 2: Decide qu lquidos puedes beberEn una dieta lquida rpida, se
a este habito saludable. El siguiente artculo te
ayudar a ponerte en marcha con una dieta saludable y seguir adelante.
Dieta Mediterranea Cmo perder 10 kilos - Dieta1.
Comer huevos ... tantos como quieras, tantas veces como liquida rpida.
.

22 april, 2013 15:07  
Anonymous Anoniem said...

Asegrese de que si est pensando en tomar una pldora de dieta buscar
tanta giros pautado, realize varias series de giros con ese nmero durante todo el da.

Dieta para perder peso Cuando usted piensa
en perder kilos, usted probablemente piensa en slo tener el
siguiente gran libro de dieta o programa de ejercicios para hacer el trabajo.

Esto ms, la fruta es siempre una buena opcin!

Fort Max Diet - um tu. Usted puede optar por ir en
una dieta de cero carbohidratos, pero no exagere.
No te adhieras a una dieta extrema durante ms de uno a dos das.

perder peso rapido Aunque muchas versiones de esta dieta afirman haber sido ms sano casi nunca se pegan a este habito saludable.
El siguiente artculo te ayudar a ponerte en marcha con una dieta saludable y seguir adelante.

05 juni, 2013 10:16  

Een reactie posten

<< Home