07 juni 2008

Opera 1 juni 2008

Zondag 1 juni 2008, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Messiaen: Saint François d'Assise

l'Ange - Camilla Tilling
Saint François - Rod Gilfry
Le Lépreux - Hubert Delamboye
Frère Léon - Henk Neven
Frère Massée - Tom Randle
Frère Élie - Donald Kaasch
Frère Bernard - Armand Arapian
Frère Sylvestre - Jan Willem Baljet
Frère Rufin - André Morsch
Koor van De Nederlandse Opera
Residentie Orkest o.l.v. Ingo Metzmacher

Première van deze ruim vier uur durende opera van Messiaen, die dit jaar honderd jaar geleden werd geboren en die deze maand niet alleen bij DNO maar ook bij het KCO centraal staat. Ik ben bepaald geen liefhebber van zijn muziek; althans: ik vind er eigenlijk een beetje weinig aan. Via mijn weblogs van mijn juni-concerten kom je er waarschijnlijk wel achter wat ik daar precies mee bedoel. Wat betreft deze opera: het is een door-en-door religieus stuk zonder al te veel handeling. Maar dat is door de prachtige enscenering en regie van Pierre Audi eigenlijk niet zo het probleem. De traagheid van de muziek en de vertellingen geven het geheel wel iets transcendentaals, maar tijdens het laatste deel na de tweede pauze was ik wel een beetje op. De enscenering maakt dit sowieso een voorstelling om gezien te hebben, terwijl ook de uitvoering van hoog niveau is. Rod Gilfry was nog herstellende van een keelonsteking, dus zijn stem haperde af en toe, maar over het algemeen gaf hij een indrukwekkende vertolking. Tom Randle en Henk Neven zongen de belangrijkste neven-broeders en zongen en acteerden prachtig. Subliem waren Camilla Tilling en Hubert Delamboye als de Engel en de Melaatse. De tableaux waarin zij centraal staan (nr. 3 en 5) behoren tot de hoogtepunten van de opera. Een prachtig spelend orkest en een volbloedig koor, tja, alles aanwezig voor een geweldige opera-ervaring. Maar die muziek is soms niet vooruit te branden en die accoordenstapelingen worden soms wat teveel van het goede. Ik bezit twee halve opera-abonnementen, en deze Saint-François was de enige dubbeling. Ik houd het echter bij deze ene keer; ik zou er als een berg tegen opzien om die vier en een half uur nog eens uit te moeten zitten.
Tot slot: sinds kort plaatst DNO op zijn website geen scenefoto's meer; alleen een trailer. Mijn bron voor fraaie afbeeldingen is hiermee weggevallen. De foto boven deze log komt van NRC Handelsblad en biedt bepaald geen goed beeld van de enscenering. Maar goed, gewoon zelf gaan, lijkt me.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik meende je die middag al te hebben zien rondlopen. Volgende keer even contact maken:-)
Het is een unieke opera-uitvoering en mag door geen enkele ware opera liefhebber worden gemist. Het is de verdienste van Pierre Audi met zijn sublieme enscenering dat je in deze soms zeer taaie muziek net niet afhaakt. Ingo Metzmacher levert met zijn stevige controle over de zeer ingewikkelde partituur ook een niet te onderschatten bijdrage!
Ik zou het nog wel eens een tweede keer kunnen zien, in een reprise, over enkele jaren dan.

07 juni, 2008 21:50  
Anonymous Anoniem said...

Blijkbaar duurt het soms even voordat er een koppeling is, maar op de DNO website is nu fotomateriaal te bekijken!

08 juni, 2008 09:39  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb laatst de uitvoering op tv gezien en was juist meteen verkocht. Heb meteen de uitvoering gekocht van Nagano. Zal ik nog wel eens bespreken op mijn eigen (net gestarte liefhebbers-)blog http://klassiekemuzieketc.blogspot.com

23 februari, 2009 00:29  

Een reactie posten

<< Home