27 mei 2008

Karajan 1


Op 5 april j.l. zou Herbert von Karajan 100 jaar zijn geworden en ter gelegenheid daarvan brengen de cd-maatschappijen allerlei jubileumuitgaven van zijn opnamen uit. Bijna 20 jaar na zijn dood is Herbert von Karajan nog steeds een best-seller. Ik had al de nodige Karajan-cd's in de kast staan, maar kocht vorige week bij mijn Duitse cd-handel JPC een box van EMI met al zijn opera- en vocale opnamen die hij voor dat label heeft vastgelegd. Geen selectie of best-of, nee, alles! 72 cd's, met opnamen tussen 1946 tot 1984, voor € 100,-. Dat wil onder andere zeggen: de Nozze di Figaro, Cosí fan tutte en Die Zauberflöte uit begin jaren vijftig (ik zie nu met George London als Sprecher en Almaviva!), twee Meistersingers, twee Trovatores, twee Missa Solemni, twee deutsches Requiems, de live Lucia uit Berlijn met Callas, een Mis in b uit 1952, een Salome, Tristan, Lohengrin, Fledermaus, Falstaff, Fidelio enzovoort enzovoort. Enkele opnames had in uiteraard al in de kast staan, en enkele daarvan behoren tot mijn desert islands discs: de Meistersinger uit Dresden, de Pelléas en bovenal de Don Carlo met Freni en Carreras. Voor een volledige track-list bezoek dan deze pagina van EMI, dan kun je een adobebestand openen (voor zolang het duurt). Ik heb vandaag ook maar die andere doos besteld: 88 cd's met al zijn orkestopnamen voor EMI. Ook daarvan heb ik al wat, maar er zitten ook trouvailles in die ik nog niet heb (waaronder zijn eerste Beethoven-cyclus bijvoorbeeld, en een opname van Mozarts 29ste symfonie, de eerste plaat die ik kocht). Ik zit nu met de Otello op de koptelefoon, en die opname is een perfect bewijs van Karajans beruchte zangersbegeleiding. Die arme Vickers (in het boekje staat abusievelijk Domingo als Otello vermeld) was duidelijk op zijn retour, en Von Karajan blaast hem en (de matig zingende) Peter Glossop als Jago aan het slot van de tweede akte letterlijk van het podium. Maar ja: orkestraal is het verbijsterend prachtig! Als DG eenzelfde actie zou houden, dan kocht ik die dozen ook. Maar dat zullen ze wel niet doen: Von Karajan is voor die maatschappij nog teveel een melkkoe. Samen met deze doos bestelde ik een onlangs verschenen film over Von Karajan van Robert Dornhelm; daarvan had ik een goede recensie gelezen. Binnenkort zal ik deze film bekijken en daarvan hier verslag uitbrengen.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik durf het haast niet te melden, maar ik bezit geen enkele Karajan opname. Ik heb ooit eens een DG Beethoven cyclus van hem gehad gehad (2e -of 3e?) maar toen die van Gardiner verscheen, maar de deur uit gedaan.

Het grote CD dumpen lijkt begonnen. Ik ben niet zo´n verzamelaar maar ik heb vorige week ´The Great Operas from the Bayreuth Festival´ (Decca) aangeschaft. 33 CD´s voor 44 euro. Alleen al de oudste opname in deze box, Der Fliegende Holländer (augustus 1961 Wolfgang Sawallisch), is die 44 euro waard!

27 mei, 2008 23:56  
Anonymous Anoniem said...

ook leuk: een serie filmpjes (7 in totaal, de eerste staat hier: http://youtube.com/watch?v=Shc-4AZVaNk en dan kun je gewoon doorklikken) waarop te zien is hoe Karajan met de Wiener Symphoniker de 4e symfonie van Schumann repeteert. Ik heb wel het sterke vermoeden dat het een beetje in scene is gezet, maar toch is het heel interessant!

30 mei, 2008 11:14  

Een reactie posten

<< Home