09 maart 2007

Concert 3 maart 2007


Zaterdag 3 maart, Concertgebouw Amsterdam
Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergiev
Silvana Dussmann, sopraan

Wagner: Wesendonk-Liederen
Mahler: Symfonie nr. 1


Concerten van Gergiev zijn altijd bijzonder. Zeker niet altijd perfect, maar nooit saai of routineus. Ook tijdens deze matinee hing er een speciale spanning in de zaal, die door Gergiev werd opgeroepen. De Wesendonk-Liederen van Wagner werden goed gezongen door de Weense Sinvana Dussmann, maar nog intenser begeleid door het Rotterdamse orkest en Gergiev. Mijn aandacht ging natuurlijk vooral uit naar Gergievs interpretatie van Mahlers Eerste symfonie. Die was prachtig en verfijnd, met aandacht voor de details (die ik soms nog niet eerder had gehoord). Volledig tevreden was ik na afloop echter niet, en dat lag aan het orkest. Er waren iets teveel missertjes en slordigheden. Hoe goed het Rotterdams Philharmonisch ook is, met het KCO zou Gergiev een sublieme uitvoering gegeven hebben, en dat was deze middag niet het geval. Gergiev heb ik één keer met het KCO gehoord (een fenomenale Vuurvogel), maar diens variabele gedrag viel niet goed bij het orkest. Het schijnt dat ook de Rotterdammers hier een beetje genoeg van beginnen te krijgen. Volgend jaar in de serie Wereldberoemde symfonieorkesten twee keer Gergiev: met het London Symphony (waar hij vanaf de zomer chef is) en met de Wiener - ik kijk er al naar uit.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Jan- Anton,

een leuk Blog dit!
En fantastisch om zo vaak in het Concertgebouw te zitten. Zolang de financiele middelen het toelaten
proberen m'n vriendin en ik ook te gaan.
Ook wij waren bij 'Goud voor Haitink', en ook de generale repetitie hiervoor hebben we bezocht. Ook las ik dat je een uitvoering van Celibidache op cd hebt. Was je er 10 jaar geleden ook toen hij in het Concertgebouw de 4e dirigeerde ?
Ik neem aan dat je a.s. zondagavond ook van de partij bent, de Wiener met Bruckner 8,
zoniet, ik heb nog een kaart over.

Succes met je blog en veel plezier in het Concertgebouw

12 maart, 2007 10:09  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Hallo Sjirk,

Uiteraard ben ik zondagavond van de partij. Benieuwd wat Tielemann ervan weet te maken. Helaas, de concerten van Celibidache (volgens mij is hij hier 2 x geweest?) heb ik toen niet bezocht; laksheid met bestellen, en nu natuurlijk spijt.

Groet, Jan Anton

13 maart, 2007 11:35  
Anonymous Anoniem said...

Hallo,
Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Maarten, profblogger voor http://topoftheblogs.nl/muziek. Daar bekijk ik de leukste en beste blogs in de muziekscene. Het is een podium voor iedereen die over muziek blogt. Ik vind dat een blog over klassieke muziek absoluut niet mag ontbreken!! Ik wil je daarom uitnodigen mee te doen aan topoftheblogs.nl/muziek. Het enige wat je hoeft te doen is naar http://topoftheblogs.nl/muziek te gaan en je blog rechtsboven inschrijven.
Je postings gaan dan meelopen op de site in een van de categorieën.

Met vriendelijke groet,
Maarten,

topoftheblogs.nl/muziek

15 maart, 2007 19:33  
Anonymous Anoniem said...

Gelukkig maar dat Gergievs variabele gedrag niet in de smaak viel bij het (toch behoorlijk arrogante) KCO (niets ten nadele van hun artistieke prestaties), hierdoor is hij misschien wel behouden gebleven voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Sinds ik op 20 januari 1990 zijn verbijsterende uitvoering hoorde in het concertgbouw met het RFO van de 4e symfonie van Sjostakovitsj, ben ik helemaal gevallen voor zijn directies.
Een enorm charismatisch dirigent, en inderdaad nooit saai of routineus.
Het eerste concert dat ik hem het RphO zag dirigeren was februari 1990: een lunchconcert, Beethoven 4.
Sindsdien heb ik vrijwel geen concert meer van hem met het RphO gemist.
Leen Roetman, Rotterdam

11 juli, 2007 13:28  

Een reactie posten

<< Home