17 april 2010

Concert 15 april 2010


Donderdag 15 april 2010, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt

Smetana: Má vlast

Ik kreeg heel lang geleden uit de nalatenschap van mijn grootvader een plaat met daarop de eerste twee delen uit 'Mijn vaderland' van Smetana, door de Berliner Philharmoniker o.l.v. Von Karajan. Het tweede deel 'Die Moldau' was en is overbekend, maar juist dat eerste deel 'Vysehrad' (Het hoge kasteel) trof mij bijzonder. Later kocht ik er de cd-versie van, die ik nog steeds koester. De andere vier delen van dit zesluik hoorde ik nog niet eerder, tot dit concert. Ik was er heel erg benieuwd naar, zeker ook vanwege Harnoncourt natuurlijk. Ik vond het concert echter geen onverdeeld succes. Het KCO was hoorbaar te onbekend met dit stuk; juist in dat prachtige eerste deel speelde het orkest uiterst onzeker en ondanks het fraaie begin met een harp links en rechts kwam het deel niet uit de verf. Af en toe vreesde ik dat men uit de bocht zou vliegen, maar dat gebeurde gelukkig niet. In de Moldau ging het gelukkig al een stuk beter, en het ingehouden gespeelde hoofdthema door de strijkers leverde een bijzonder fraaie harmonie met de begeleidende orkestgroepen op. Misschien kwam het door mijn onbekendheid met de vervolgdelen, maar bijzonder vond ik die muziek niet. Ik was eerlijk gezegd ook niet al te geconcentreerd (na een zware werkdag). Dus hoe het ook kwam: ik werd niet bepaald meegesleept door de muziek en de uitvoering. Er werd na ieder deel door enkelen uit het publiek geapplaudisseerd, en zowel voor de pauze als na afloop was de publieke bijval opvallend groot. Ik kon daar wel inkomen: Harnoncourt is de tachtig gepasseerd, en voor het volgend seizoen staat geen nieuwe gastdirectie bij het KCO geprogrammeerd. Het zou zomaar zijn laatste optreden kunnen zijn geweest. Ondanks dit wat minder geslaagde concert zou dat een enorm gemis zijn!

2 Comments:

Anonymous Leen said...

Zijn opname van Schumann's Szenen aus Goethes Faust vind ik prachtig! Een groot dirigent, die node gemist zal worden, waar ik nochtans geen onvoorwaardelijke fan van zal zijn (zoals jij dat wel kunt zijn).

17 april, 2010 23:33  
Blogger Koen said...

Ik koester al sinds jaar en dag de opname van Rafael Kubelik met het Boston Symphony Orchestra, indertijd uitgebracht op DG, heerlijk stuk muziek.

groet,

Koen

18 april, 2010 21:50  

Een reactie posten

<< Home