13 maart 2009
Concert 13 maart 2009
Vrijdag 13 maart 2009, De Doelen Rotterdam
Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Simon Rattle
Magdalena Kozená, sopraan
Berg: Zeven vroege liederen
Bruckner: Symfonie nr. 8
Je kunt je afvragen hoeveel schoonheid een normaal mens aankan, want na twee prachtige Haitink-concerten met geweldige uitvoeringen van Beethoven, Debussy en Bruckner was daar deze avond wederom een geweldig concert, dit keer in Rotterdam. Simon Rattle blijft (hoe sympathiek!) periodiek terugkeren naar het orkest dat hij in de jaren tachtig veelvuldig dirigeerde, ook nu hij als chef van de Berliner Philharmoniker tot de belangrijkste dirigenten van deze tijd behoort. Naast zijn fraaie Parsifal en Tristan met de Rotterdammers in het Muziektheater hoorde ik hem met zijn Berlijnse orkest twee keer in het Concertgebouw. Een Vierde Mahler viel mij zwaar tegen, maar zijn uit gevlochten staaldraad en verankerd plaatstaal gebeitelde Negende Bruckner klinkt zeven of acht jaar na dato nog in mijn oren na. Deze Rotterdamse Achtste Bruckner was eveneens gespierd. Ik hoorde het orkest nog niet eerder zo vol, krachtig en transparant bovendien. De contrabassen, celli en het koper zorgden bij menige tutti-passage voor een stevig fundament. Het koper moest in het eerste en tweede deel even warmlopen, maar in de Finale was hun rol glorieus. Rattle houdt duidelijk van tegenstellingen. Naast het stevige werk speelden de violen soms ook fluisterzachte tremolo's; van de houtblazers speelde de klarinettist werkelijk prachtig. Rattle is een totaal andere Bruckner-dirigent dan Haitink, bij wie de evenwichtige opbouw en de lange lijn centraal staan. Rattle boetseert dat het een aard heeft, geeft het orkest soms flink de sporen, om het meteen daarna weer klein en breekbaar te laten zijn. Voor onze door Haitink opgevoede Bruckner-oren niet helemaal coherent misschien, maar ik heb vanavond een zeldzaam spannende en eververende Bruckner Acht gehoord. Het publiek was tijdens de uitvoering muisstil, het applaus daarentegen enorm uitbundig, beide ongewoon voor Rotterdam, en volledig terecht!
Het concert kende voor de pauze nog een fraaie opening met de Zeven vroege liederen van Alban Berg, prachtig gezongen door Magdalena Kozená (naar het schijnt getrouwd met Rattle). Kozená hoorde ik een kleine twee jaar geleden een sublieme Melisande zingen onder Haitink. Wat een fraaie, frisse natuurlijke stem heeft zij. In augustus zingt ze bij het KCO o.l.v Jansons enkele Duparc-liederen. Ik verheug me er nu al op.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
''naar het schijnt getrouwd'', nou niet alleen dat, ze heeft ook een klein rattletje van hem
Die Sieben frühe Lieder van Alban Berg vond ik i.t.t. Bruckner erg mooi, zowel orkestraal als vocaal.
Bart Diels van het RphO geeft in een brief aan concertgangers overigens een aardig inkijkje in de concertpraktijk:
"Alle partijen vonden dat die muziek (Bruckners Achtste symfonie) prachtig zou combineren met laatromantische Duitse liederen. Verschillende liederen passeerden de revue, elk met hun eigen merites. Via het impresariaat van Magdalena Kožená stelden we de uiteindelijke keuze vast: een selectie van vijf orkestliederen van Richard Srauss.
Kort geleden spraken we de aanstaande concerten nog eens door met Simon Rattle en Magdalena Kožená. In dat gesprek kwam aan het licht dat er tussen Kožená en haar management van alles mis was gegaan met de afspraken over de liederen. Het bleek uitgesloten dat Magdalena Kožená de liederen van Strauss zou zingen."
Uitgesloten...
Ik ben ook benieuwd naar de orkestliederen van Duparc door Kožená met het KCO en Jansons.
Hopelijk is er niets ´van alles´ misgegaan met Kožená´s management!
Een reactie posten