12 maart 2009

Concert 11 maart 2009


Woensdag 11 maart 2009, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink

Mozart: Symfonie nr. 35
Debussy: La mer
Beethoven: Symfonie nr. 7


Dat was schrikken. Na het stemmen door het orkest kwam Simon Reinink, de directeur van het Concertgebouw, het podium op. Hij vertelde dat Haitink tijdens de repetitie door zijn rug was gegaan, en dat pas die middag om een uur of vier het verlossende woord kwam dat hij toch zou dirigeren. Groot applaus, en toen verscheen opeens Haitink vanaf de zijkant, schuifelend, met een stok, treetje voor treetje het trapje op. Ik schreef aan het einde van mijn vorige log dat Haitink nog zo fris oogde, en nu kwam daar opeens een oude breekbare man. Haitink wuifde met zijn stok het gulle applaus weg, ging op zijn kruk zitten, en dirigeerde half zittend en staand een geweldig vurig concert, alsof hij zijn lichamelijke toestand krachtig wilde ontkennen. De Haffner-symfonie klonk spits en vol, het is vreemd genoeg één van mijn minst favoriete Mozart-symfonieën, maar een lekkere opwarmer, feller dan ik het eens eerder onder Haitink hoorde. Daarna La mer, dat door geen enkele andere dirigent zo goed gedirigeerd wordt als door Haitink. Hij geeft het werk precies de juiste stemming, laat het enorme orkest volledig transparant klinken, en weet de muziek boven de noten uit te laten stijgen. Dat moment in het derde deel, wanneer de violen hun flageolettonen spelen en de fluit het hoofdthema recapituleert: hemels. Beethovens Zevende wordt wel eens als een relatieve lichtgewicht onder zijn symfonieën beschouwd, maar ik kan er geen genoeg van krijgen. En deze Zevende was fantastisch. Haitink dirigeerde de overgang van het fluitthema in het eerste deel naar de tutti-herhaling in één vloeiende beweging (zoals ook Carlos Kleiber dat deed in zijn concert met het Concertgebouworkest - te zien op dvd en youtube), en dan krijgt de expositie een vliegende start. Regelmatig ging zijn linkervuist de lucht in en maande hij het orkest tot nog meer felheid. Dat zijn de beste Haitink-concerten: wanneer hij meer van het orkest vraagt dan wat er gerepeteerd lijkt. Dan telt zo'n pijnlijke rug totaal niet meer.
Ik schrijf deze log een dag na het concert. Zojuist zag ik op tv de televisieregistratie met Beethovens Zevende van het herhalingsconcert eerder vanavond. Haitink zag er alweer een stuk minder breekbaar uit.

17 opmerkingen:

Anoniem zei

En nu even iets heel anders, een opname die er wel degelijk toe doet is de nieuwe Mahler 4 (voor mij nog steeds de meest geliefde Mahler) met het Budapest Orkest onder Ivan Fischer op Channel Classics. Het is een sprakeloos ontoerend mooie uitvoering en opname. Schitterend gedetailleerd ook, als wat het kamermuziek. Wat een bijzondere dirigent is die Fischer toch en wat een prestatie om dat orkest zo te hebben opgebouwd. Je hoeft alleen het langzame deel maar te horen en je snapt onmiddelijk. De recensent op Classicstodayfrance.com schreef dat dit de opname was waarop hij sinds die onder van Beinum had gewacht.

Anoniem zei

GTH: Fantastisch! Ik ga die CD van Fischer gelijk bestellen.
Zie mijn reactie op het Mahler 4 concert van Fischer in de Doelen op JAB´s blog (7 maart 2008)
http://klassiekemuziek.blogspot.com/2008/03/concert-7-maart-2008.html

Anoniem zei

LR: Nou da's ook frappant. Met dezelfde soliste ook nog, en ik heb nu dezelfde luisterervaring op cd gehad als jij in de concertzaal. Het klinkt allemaal vloeiend natuurlijk maar tegelijkertijd klinkt het als nieuw, prachtig die glissandi ook. Het aangrijpende langzame deel (heeft Mahler een mooier langzamer deel geschreven?) met het gedeelte als de hemel openbreekt in een fortissimo is een van de mooiste dingen die ik de afgelopen tijden zo heb gehoord (zeker op cd). Fischer is zeker te vergelijken met iemand als Kleiber op de manier waarop hij kwikzilverige klank kan toveren: zuivere alchemie!

Anoniem zei

LR: Je bent naar Simon Rattle met Bruckner 8 wezen luisteren. Hoe was dat??

Anoniem zei

Wat leuk dat je ons opname zo mooie vindt van Mahler 4. er is inderdaad mooie muziek te horen in Budapest plus hun tournees. (volgende maand in eindoven.
Jared Sacks
Channel Classics

Anoniem zei

@Jared Sacks: het concert in de Doelen op 3 mei 2008 was ook grandioos! De verzamelde Nederlandse muziekkritiek schitterde blijkbaar door afwezigheid want ik heb nergens een recensie over deze grensverleggende Mahler 4 door Ivan Fischer en het Budapest Festival Orchestra gelezen. Schande en onbegrijpelijk want Ivan Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra geven de meest opwindende muziekuitvoeringen van de laatste jaren, zowel op CD als in de concertzaal.
GA ZO DOOR !! Ik ben jullie fan!

Anoniem zei

....en welke cd baas neemt nog de moeite om gewoon even te laten weten hoe hij de interesse in zijn producties waardeert. Achter de grote maatschappijen zitten natuurlijk vooral anonieme bonzen die het alleen om het geld te doen is. Ik had Jared Sacks via de website van Channel een berichtje gestuurd over hoe ik nog dagen met ontroering over deze ongelooflijk mooie Mahler IV heb teruggedacht (het 3e deel bv, je weet soms niet wat je hoort). Hij reageerde onmiddelijk terug met een dankwoord. Dat is nog eens hart voor de zaak hebben

Martien zei

Hij stond al op mijn verlanglijstje. Meteen besteld nu, natuurlijk!

Anoniem zei

mooi, misschien een recensie op je blog, mag wel weer eens;-)).
Ben benieuwd wat Hurwitz er over gaat schrijven, hij is een bewonderaar van Fischer en zn Budapester muzikantenkornuiten

Anoniem zei

Wisten jullie al dat Brilliant een schitterende operacollectie heeft gelanceerd voor wel heel weinig geld?
http://www.brilliantoperacollection.com/
Te bestellen bij de kruidvatentertainmentshop!

Anoniem zei

over Haitink: de critici zijn euforisch over zijn Barbican optreden met het KCO, zij vinden dat het KCO het orkest van Haitink is en blijft:

http://www.guardian.co.uk/music/2009/mar/17/rco-haitink-review

http://www.ft.com/cms/s/2/b2be23a6-1318-11de-a170-0000779fd2ac.html

Anoniem zei

Haitink en het KCO: misschien wel de beste dirigent/orkest combinatie ooit. Ivan Fischer met het Budapest Festival Orchestra gooit ook hele hoge ogen!
Zij staan buiten elke discussie.
Dat kan van Rattle en de Berliner niet gezegd worden. "The greatest decline of music making Berlin has seen thus far" las ik ergens.

Anoniem zei

"There is no better-conducted recording of Mahler's Fourth Symphony available than this one."

"You certainly won't go to sleep listening to this extraordinary, warmly engineered performance, but the contentment you will feel at its end is surely the stuff of dreams."

David Hurwitz, Classics Today
http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=12151

Anoniem zei

En Marc Albrecht wordt in september 2011 de nieuwe chef-dirigent van De Nederlandse Opera (DNO) en de orkestcombinatie Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest (NedPhO/ NKO)!
YES !!!

Anoniem zei

Een suggestie: fans van Mahler 4 moeten misschien ook eens luisteren naar de recente opname van kamerensemble Oxalys.


http://www.klara.be/cm/klara/1.104-searcharticle?directarticle=1.64629&article=1.64629


http://www.oxalys.be/site/nl/oxalys/nieuwe-oxalys-cd-nu-te-koop/

Anoniem zei

Ook ik heb Mahler 4 aangeschaft en toegelicht op mijn eigen (amateur)blog, http://klassiekemuzieketc.blogspot.com/. Mahler 2 en 6 bevielen mij al zeer en deze opname bevestigd dit in hoge mate. Schitterende opname en een fantastische interpretatie. Ook ik heb een bericht gestuurd naar Channel Claasics met de voorzichtige vraag of we het hier over een integrale Mahler hebben. Ook hier direct bericht terug: Dat wordt het dus niet...

Anoniem zei

Thanκs for finally talking about > "Concert 11 maart 2009" < Liked it!

Here is my site; unlock іphone 3
my page :: three unlock iphone