14 juni 2008
Concert 10 juni 2008
Dinsdag 10 juni 2008, Concertgebouw Amsterdam
Kammerorchester Basel o.l.v. Julia Schröder
Cecilia Bartoli, mezzo-sopraan
García: Uit ' La figlia dell'aria':
- Ouverture
- E non lo vedo... Son regina
Persiani: Uit 'Ines di Castro':
- Cari giorni
Mendelssohn: Scherzo uit Octet
Mendelssohn: 'Infelice'
Rossini: Temporale uit: 'Il barbiere di Siviglia'
Rossini: Uit 'La cenerentola'
- Nacqui all'affano, non più mesta
Rossini: Ouverture uit 'Tancredi'
Rossini: Uit: 'Semiramide':
- Bel raggio lusinghier... Dolce pensiero
Rossini: Ouverture uit 'Il signor Bruschino'
Rossini: Uit 'Otello':
- Assisa al piè d'un salice'
De Bériot: Andante uit 7e Vioolconcert
Balfe: Uit 'The maid of Artois':
- Yon Moon o'ver the Mountains'
Hummel: Air à la Tyrolienne avev variations
Malibran: Rataplan
Ik hoorde La Bartoli één keer eerder live, in Les nuits d’été met Pierre Boulez. Nu dan eindelijk eens in het repertoire waarmee ze beroemd is geworden. En inderdaad, het was een geweldige avond. Bartoli heeft een innemende présence: ze gedraagt zich weliswaar als de ster, maar ze deelt het succes ook met de andere musici op het podium, ze heeft een houding dat ze er zelf ook een beetje verbaasd over is dat ze zo goed kan zingen, én ze zingt met zichtbaar plezier. Tja, en als zo’n Non più mesta er dan zo grandioos uitkomt, dan gaat de zaal terecht plat. Het programma was prachtig harmonieus; de eerste aria van García was geen opwarmertje, maar meteen vol in de aanval. En tussen de acrobatiek ook enkele prachtige verstilde stukken. En lekker veel Rossini; heerlijke componist is hij toch, en dan nu eindelijk eens op het hoogste niveau gezongen en gespeeld. Het programma was een zogenaamd Malibran-programma. Maria Malibran (1808-1836) gold in haar tijd als de beste mezzo in het toen net opkomende belcanto – je kunt ook vermoeden dat door Malibran componisten als Bellini en Donizetti hun stijl mede lieten ontwikkelen. Een aantal stukken staat ook op haar Malibran-cd; die ga ik absoluut kopen. Enfin, Bartoli liet het doodstille publiek alle mogelijkheden van haar stem horen. geweldig. Ze heeft een kleine, niet ver dragende stem, maar wat uit die strot komt is betoverend.
De avond had een verrassend extra hoog niveau door het verrukkelijke spel van het Kammerorchester Basel. Dat is een ‘authentiek’ orkest dat vanavond werd aangevoerd door Stehgeigerin Julia Schröder. Het Scherzo uit Mendelssohns Octet, de twee Rossini-ouvertures en het onweer uit de Barbier: het waren hoogtepunten van fijnzinnig en enthousiast orkestspel. De juichstemming werd aan het einde verstoord door de uitreiking aan Bartoli van een Edison voor de Malibran-cd. Ik hoef na zoveel moois niet uit de mond van kwakzalver Herman van Veen te horen hoe mooi haar stem is en hoe blij we met haar moeten zijn. Geef dat mens gewoon dat beeldje en laat dat gênante lulverhaal achterwege.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Ha ha... over genante lulverhalen, lees Hans Beerekamp in de NRC van vrijdag jl. En gisteren zag ik op tv nog een tuthola tenenkrommende misplaatste opmerkingen maken bij het Festival Classique!
Nou, een koor en die kwakzalver hebben achter de schermen anders wel nog wat voor haar gezongen en ze vond het fantastisch.
Heb jij een hand van haar gehad die avond en haar oprechte tranen van dichtbij mogen meemaken?
Dacht het niet!
Een reactie posten