21 maart 2008

Concert 7 maart 2008


Vrijdag 7 maart 2008, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Iván Fischer
Richard Goode, piano

Von Weber: Ouverture Der Freischütz
Van Beethoven: Pianoconcert nr. 2
Brahms: Pianokwartet op. 25 (orkestratie Schönberg)

Een weekje met vakantie, vandaar de 'radiostilte' - twee concerten en vijf boeken in te halen: allez!
Op dit concert heb ik me een jaar verheugd. Toen vorig jaar de seizoensbrochure uitkwam, was ik vooral erg blij met juist dit programma. Fischer had al een streepje bij me voor, maar hij lijkt sinds zijn fenomenale directie van Rimsky-Korsakov's Sheherazade in oktober 2006 (zie hier de weblog van dat concert) ook definitief bij het orkest doorgebroken. Verder wilde ik Richard Goode graag eens live horen; zijn cd-opnames van Beethovens pianosonates zijn werkelijk subliem, en dan nu eens in het enige pianoconcert van Beethoven dat ik nog nooit eerder live hoorde. En dan, tja, die meesterlijke 'Nulde symfonie' van Brahms. Schönberg maakte in orkestratie een eigenzinnige doch partituurgetrouwe orkestversie van het Pianokwartet op. 25 van Brahms, en sinds ik in 1988 toevallig een cd-opname hiervan kocht ben ik aan deze orkestversie verslingerd. Die cd kocht ik niet vanwege die Brahms-orkestratie; die was echter op een dubbel-cd gekoppeld aan Mahlers Tiende symfonie - uitvoering o.l.v. Simon Rattle. Het KCO speelde die orkestratie al eens eerder, in november 1998 o.l.v. Tilson-Thomas; in mijn schriftje noteerde ik toen dat ik het vooral heerlijk vond dit stuk eens door het KCO te horen. En ja, dat was deze avond eveneens het geval. Als er bovendien één dirigent is die dit Hongaars getinte stuk bruisend kan laten klinken is het Fischer wel. O, als hiervan eens een cd-opname mocht verschijnen, want die Rattle-opname met het orkest van Birmingham is geenszins perfect. Goode speelde een prachtige Beethoven, bovendien bijzonder fraai in balans met het orkest. Het Adagio was altijd al een favoriet deel uit Beethovens pianoconcerten, en dat kreeg deze avond een pure uitvoering. En daaraan voorafgaand ook nog die meesterlijke Freischütz-ouverture. Volmaakt geluk bestaat, soms!

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat zou ik de opera Der Freischütz graag eens compleet geënsceneerd willen zien! Ik heb een zinderende theatrale live-opname olv Furtwängler, met misschien wel de vurigste en scherpste ouverture die ik ooit gehoord heb! Dan luister je dwars door al het gekuch en toneelgestommel van deze live-opname heen!

Ivan Fischer dirigeert 3 mei in de Doelen de vierde symfonie van Mahler met zijn eigen orkest (Budapest Festival Orchestra). Op het programma staan verder symfonische gedichten en liederen van Richard Strauss.
(Zijn Mahler opnamen worden door de hele pers unaniem de orkestrale hemel in geschreven.)
Niet te missen!

21 maart, 2008 23:56  
Anonymous Anoniem said...

Dat Goode een toegift speelde mag ook genoemd worden: de Sarabande uit Bach's partita no. 1.

22 maart, 2008 10:07  
Anonymous Anoniem said...

Op de website van het KCO staan sinds kort ook een video-interview met de dirigent of een van de andere uitvoerenden. Voorafgaand aan de concerten en de AVRO radio-uitzendingen kun je een kijkje nemen bij de repetities.
Hoor bijvoorbeeld Iván Fischer in bijna nagenoeg vlekkeloos Nederlands!
(website: www.concertgebouworkest.nl)

03 april, 2008 22:07  
Anonymous Anoniem said...

Nu heb ik al heel veel keren Mahler beluisterd, zowel in de concertzaal als op CD, (mijn vriend zei nog: ´al weer Mahler?´), maar vanavond konden wij onze oren haast niet loven... hebben wij deze symfonie ooit zo eerder gehoord? Is Carlos Kleiber geïncarneerd in Fischer?
Prachtige ingehouden accenten in een ongelooflijk natuurlijk vloeiende beweging gespeelde uitvoering, waar alle instrumentgroepen volkomen in balans waren. Kwetsbaar en intiem. Elke noot van Mahler klonk volkomen natuurlijk en onmisbaar. Sublieme solisten (concertmeester, eerste hoornist). Zelden zo verrast geweest door zo´n mooie sopraan: Miah Persson. Alsof ze zelf rondliep in het hemelse luilekkerland. Muisstille zaal..
In trance en diep ontroerd hebben wij met vriendin de concertzaal verlaten. Een bijna religieuze ervaring.

04 mei, 2008 01:06  

Een reactie posten

<< Home