21 oktober 2006

Concert 20 oktober 2006


Vrijdag 20 oktober 2006, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Iván Fischer
Leonidas Kavakos, viool

Dvorák: Nocturne in B
Bartók: Vioolconcert nr. 2
Rimsky-Korsakov: Sheherazade

Een grandioos concert! Na het opwarmertje met Dvorák verscheen meesterviolist Leonidas Kavakos, die ik eigenlijk alleen ken van zijn sublieme opname van het Vioolconcert van Sibelius. Wat op die opname opvalt trof mij ook tijdens dit concert: de meer dan warmbloedige klank van zijn viool (een Stradivarius) en Kavakos' beheersing en muzikaliteit. Het Tweede vioolconcert van Bartók ken ik niet goed, en is vooralsnog geen favoriet, maar de uitvoering door Kavakos, ondersteund door een prachtig spelend KCO was desalniettemin groots. De hele zaal was trouwens na afloop euforisch, waarna Kavakos nog een prachtige Bach-toegift speelde. Ik zat naast een meneer die bij iedere ademstoot uit zijn neus floot, dus ik nam na de pauze een stoel op het balkon in dat ik voor de pauze vanuit de zaal leeg had gezien. In Sheherazade liet het KCO horen inderdaad één van de beste orkesten van Europa te zijn (wat mij betreft ook van de wereld trouwens). Strijkers en blazers waren in topvorm en met een als altijd opstuwende Fischer als dirigent leverde dat een puike uitvoering op. Precies drie jaar geleden speelde het orkest dit stuk onder David Zinman; toen was het gewoon een goede uitvoering maar niet meer dan dat. Nu zat ik op het puntje van mijn stoel.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Herkenbaar: concertbezoekers naast of achter je die uit hun neus fluiten. Ik ben daarvoor ook al twee keer gaan verzitten.
Leonidas Kavakos treedt twee keer op in het Gergiev Festival dit jaar: in het vioolconcert van Dutileux L´arbre des songes (waar jij geen lijn in kan ontdekken), en op 13/9 in een kamermuziekprogramma met pianist Enrico Pace.

Hoe komt het dat je nooit een recensie van een concert buiten Amsterdam hebt? Het Gergiev Festival is het beste muziekfestival van Nederland! (Ik zie uit naar zijn Tristan und Isolde met video-artist Bill Viola.)

Ik reis heel Europa door om mijn favoriete dirigenten te zien: Gergiev volgend seizoen met Mahler in London, Boulez met Mahler april dit jaar in Berlijn, en dit jaar augustus de Salzburger Festspiele met de Wiener en de Berliner: Mahler9 Rattle, Bruckner7 Harnoncourt, Benvenuto Cellini Gergiev, Le Nozze di Figaro Harding, Wenen: Staatsoper (Ozawa Pique Dame) en de Musikverein (Wiener Phil olv Pretre, Mahler 1)enzovoorts!

Groeten Leen Roetman

11 juli, 2007 23:59  

Een reactie posten

<< Home