06 maart 2008

Concert 26 februari 2008


Dinsdag 26 februari 2008, Concertgebouw Amsterdam
Wiener Philharmoniker o.l.v. Valery Gergiev

Berlioz: Delen uit Roméo et Juliette
Tsjaikovksy: Symfonie nr. 5

Met de Wiener op bezoek is het altijd feest. Dit orkest speelt niet alleen fantastisch goed, het laat ook horen dat het een geheel eigen en lange orkestcultuur met zich meedraagt en dat ook (letterlijk) tentoonspreidt. Was het daarmee een perferct concert? Nee, zeker niet. Met name in Berlioz ging er teveel mis en paste de klankleur van het orkest minder goed bij deze fabelachtige en onnavolgbare muziek. Het KCO zou met dezelfde dirigent stellig tot een beter resultaat gekomen zijn. Ik had de indruk dat Gergiev zichzelf liet verleiden tot eigenzinnigheden waar het orkest niet meteen raad mee wist maar zich daar professioneel doorheen sloeg. Dat maakte het wel een spannende uitvoering; in elk geval te verkiezen boven het slaafs uitvoeren van wat werd ingestudeerd. In de Vijfde van Tsjaikovsky waren er minder slippertjes, en was het puur genieten geblazen van een gedreven, soms stormachtige uitvoering door een perfect orkest en een perfecte dirigent die ervoor gingen. Als toegift twee Strauss-walsen (geloof ik), en ja: in dat repertoire zijn ze helemaal overslaanbaar.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ondanks de ridicuul hoge toegangsprijs, toch maar gegaan; ik had de Wieners nog nooit live gehoord. Zeker, er viel veel te genieten maar overgetelijk was het allemaal niet. Misschien een wat warmere strijkersklank dan het KCO (maar de strijkers lijken me oververtegenwoordigd in dit orkest). Blazers zeker niet beter dan die van het KCO. Maar het oog wil ook wat: hoogstens 5% vrouwen; zo'n stuitend anachronisme kan alleen in Wenen bestaan (Berlijn is aan de beterende hand..).

En laat Gergiev aljeblieft weer eens een dirigeerstok ter hand nemen, zeker in dit repertoire. Ik heb z'n expressieve linkerhand altijd wel fascinerend gevonden. Maar als z'n rechterhand synchroon meedoet, lijkt hij net een aangeschoten fladderende duif, waardoor hij iets potsierlijks krijgt. Hinderlijk en jammer.

Anoniem zei

Om sentimentele redenen heb ik te elfder ure nog een kaartje (Podium) aangeschaft: (Ik vond het eigenlijk te duur.)
1. Het was Gergiev die met een uitvoering van Sjostakovitsj vierde symfonie in de zaterdagmatinee van 20 januari 1990 in deze zaal mijn passie voor klassieke muziek definitief deed ontbranden.
2. Een van de spectaculairste uitvoeringen met het RphO was in 1996 met een uitvoering van de vijfde symfonie van Tsjaikovski.

Vanavond geen echte topuitvoeringen (Berlioz deed Gergiev nauwkeuriger met het World Ochestra of Piece, en Tjsaikovksi deed hij 'scherper' met het RphO) maar wel een heerlijke Wiener: warm, donker, feestelijk. Wat een klank! Ik ging voldaan naar huis.

Opmerkelijk: ik heb Gergiev tientallen concerten zien dirigeren, maar slechts bij één muziekstuk gebruikt hij geen partituur: de vijfde symfonie van Tsjaikovski. Ook deze avond bleef de partituur gesloten...

Over zijn dirigeerstijl: een baton gebruikt Gergiev nog zelden. Een tijd gebruikte hij een soort tandenstoker of lucifer. Tegenwoordig gebruikt hij vrijwel altijd zijn wapperende en fladderende handen.
Alleen als hij heel precies moet dirigeren, zoals afgelopen vrijdag in de Barbican (Londen) Schönbergs Kamersymfonie no 1, hanteert hij een baton.
Gergiev: "Mijn taal ligt in mijn handen, in mijn ogen, in mijn motoriek. Ik wil dat er niet gewoon muziek gemaakt wordt, maar dat de klank boven het orkest uitstijgt."

Zijn uitvoeringen van Mahler 5 en Mahler 7 met het London Symphony Orchestra (6 en 7 maart) waren verbijsterend...Gergiev bereikte een maximale dramatische werking: striemende akkoorden, knettergekke koperblazers, abrupte siltes, onheilspellende strijkers, dan weer lieflijk en troostend... Het 'schizofrene' karakter van deze symfonieën kwam volledig tot uitdrukking. Een ongekende ervaring.

Anoniem zei

correctie blinde vlek: World Orchestra FOR PEACE (LR)

Anoniem zei

Beste Bloggers,

Monteverdi.tv zal vrijdag 14 maart 2008 de 87e uitvoering van de Matthäus-Passion in Naarden gaan uitzenden op hun website: www.monteverdi.tv. Deze uitvoering wordt verzorgd door De Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven en is het eerste live concert dat op Monteverdi.tv zal worden uitgezonden.

Monteverdi.tv wil daarna vaker live concerten gaan uitzenden voor haar gebruikers.
Op het moment biedt Monteverdi.tv al video's van hoge kwaliteit, muzieknummers, meer dan 200 internationale radiozenders en een uitgebreide muziekdatabase.

Voor meer informatie zie:

www.monteverdi.tv/matthauspassion

Vriendelijke groeten,
Victor

I am a WebRepresentative for Monteverdi.tv

Verify this posting at http://validate.webrepassociates.com and enter code: sdnd0j5mi

Anoniem zei

De toegiften van deze avond waren:
J. Strauss - Polka mazur, op. 204 'Die Libelle'
J. Strauss - Polka schnell, op. 271 'Ohne Sorgen'
(bron: website Concertgebouw)

Anoniem zei

Tja, die onvermijdelijke Weense walsen. Ik was er al bang voor. Speelt het KCO in het buitenland ooit "Bij ons in de Jordaan" als toegift...?

Anoniem zei

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.