06 april 2007

Concert 4 april 2007













Woensdag 4 april 2007, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mikhail Pletnev
Arcadi Volodos, piano

Rachmaninov: Pianoconcert nr. 3
Glazoenov: Symfonie nr. 6

Uitstekend debuut van Pletnev als dirigent bij het KCO! Ik hoorde hem een paar jaar geleden voor het eerst met zijn eigen Russisch Nationaal Orkest en dat vond ik geen geslaagd concert. Hij kwam toen op me over als een arrogante hark die zijn stijve bewegingen leek te veinzen, maar gisteren keek ik vanaf het podium het hele concert recht in zijn gezicht en daarmee leek hij het orkest eerder in zijn greep te houden dan met zijn handen. Pletnev is zo'n typische Rus die in zijn tred en gezichtsuitdrukking een reactievermogen van een bejaarde schildpad lijkt te hebben, maar voor het orkest transformeert hij tot een bijzonder zachtaardige en bewogen dirigent die geen beweging teveel maakt maar wel precies die bewegingen die nodig zijn om zijn interpretatie kracht bij te zetten. Het orkest reageerde bijzonder alert op zijn kalme aanwijzingen en met een fraaie begeleiding van Rachmanonovs spectaculaire derde pianoconcert en een prachtige uitvoering van de mij onbekende zesde symfonie van Glazoenov leverde dat een prachtig concert op. Arcadi Volodos barst lichamelijk zowat uit zijn voegen, maar pianospelen kan hij als geen ander. Vanaf het podium is de piano nooit goed in balans met het orkest - de lage tonen komen via de achterwand dubbel zo sterk op je af, maar hoe sonoor peelde Volodos juist die kant van het klavier! Die cadens van het eerste deel blijft het hoogtepunt van het hele stuk. Ofschoon de symfonie van Glazoenov geen meesterwerk bleek, toch een verrukkelijk concert. Pletnev moet maar snel weer terugkomen bij het orkest.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste (mij onbekende) Jan Anton, Googlend op zoek naar de toegift die Volodos vorige week woensdag in Amsterdam speelde na Rachmaninov's Derde Pianoconcert verzeilde ik op je blog dat ik met veel plezier las. We blijken vaak op dezelfde avonden in het Concertgebouw te zitten! Is het jou bekend wat de toegift van Volodos voor de pauze was? Ik loop al een week met deze vraag in mijn hoofd en op de site van het Concertgebouw kan ik het niet vinden; ik moet dat stuk nog een keer horen... Een Rachmaninov bewerking van iets Bachigs? veel groeten van Ferry Jongbloed (pieterjongbloed@hotmail.com)

11 april, 2007 09:30  
Anonymous Anoniem said...

Na lang zoeken in mijn Bach-collectie vond ik het: http://www.phys.uu.nl/~leow/Classical/Bach/Piano%20Transcriptions/Vol.3%20-%20Murdoch,%20Friedman%20&%20Grainger%20-%20Lane/05.%20Murdoch%20-%20Concerto%20for%20Organ%20solo%20in%20D%20minor%20-%20Largo.mp3

Tis een piano transcriptie van een Bach orgel concert.

Groeten, J.L

18 april, 2007 15:08  

Een reactie posten

<< Home