09 februari 2007

Concert 1 februari 2007

Vrijdag 1 februari 2007, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons
Elina Garanca, mezzosopraan

Honegger: Pacific 231
Debusssy: La mer
Berio: Folk Songs
Ravel: La valse

Een niet helemaal bevredigend concert, en niet Jansons beste. Debussy's La mer is toch het ultieme Franse muziekwerk en ik had gehoopt dat Jansons ook in dit werk zou aantonen een meesterlijk dirigent te zijn. Maar helaas. Ondanks het fraaie spel lukte het Jansons niet de muziek die magische lading te geven, wat alleen Haitink nog wel lukte. Wat is dat toch, dat La mer (en ook de Nocturnes) daardoor bijna altijd mislukken? In Ravels La valse ging Jansons en het orkest helemaal voluit. Het optreden van de Letse Elina Garanca stelde wat teleur. Ze heeft een schitterende mezzo, maar zong de liedjes van Berio een beetje braafjes, en dan is er eigenlijk weinig diepgravends aan. Het concert opende fraai met Honeggers locomotiefmuziek. Mijn muziekleraar op de middelbare school besteedde hier eens een hele les aan! Fijn om het nu eens live te horen. Waar haalde NRC-recensent Kasper Jansen de nonsens vandaan om deze muziek te associeren met een stoomschip? Die muziekleraar vertelde tijdens die les dat de nummers 231 te maken hadden met de volgorde van de wielen. Ik kon daar nooit een voorstelling van maken, tot ik zojuist Pacific 231 in Google invoerde. Zie de prachtige foto! (als je erop klikt wordt de afbeelding vergroot)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Nu dacht ik dat het mooie van klassieke muziek is, dat iedereen zijn eigen associaties kan maken.
Dat de componist wellicht iets anders voor ogen heeft gehad, doet daar niets aan af. (Leen Roetman)

Anoniem zei

We zijn een jaar verder, en al had Jansons de bok uit het Concertgebouw meegenomen naar De Doelen, het mocht hem vanavond niet helpen. La mer: het klonk allemaal erg precies, maar met (te) weinig kleur, spanning en sfeer.
De deze avond ook uitgevoerde Symphonie Fantastique van Berlioz, waarmee Jansons in 1992 een prachtige opname heeft gemaakt met het KCO, kwam ook al niet uit de verf. Er waren mooie momenten, soms hele mooie, maar het ´verhaal´ achter de muziek kwam moeizaam tot niet aan het licht.
Pas met de ´Songe d´une nuit de Sabbat´ brak het demonische karakter van deze muziek nog net op tijd door...
Jansons dirigeerde bevlogen, het orkest klonk ongeïnspireerd.
(Leen Roetman, Rotterdam)

Anoniem zei

Volgend jaar maart 2009 dirigeert Bernard Haitink het KCO met La mer. (LR)