09 februari 2007

Concert 7 februari 2007













Woensdag 7 februari 2007, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons

Schubert: Symfonie nr. 3
Bruckner: Symfonie nr. 3
Jansons is duidelijk beter thuis in het Duitse repertoire; dit concert was prachtig. De uitvoering van Derde van Schubert straalde van levenslust en zat vol fijnzinnige details. Uiteraard was ik benieuwd naar Jansons eerste Bruckner bij het KCO. Jansons koos voor de derde versie van deze Derde symfonie, waar Haitink altijd de tweede versie liet spelen. Die tweede versie is net iets evenwichtiger, maar in de derde versie zit aan het einde van het eerste deel een langere uitwerking van een bepaald thema die me altijd helemaal in vervoering brengt. Opvallend in deze uitvoering waren de fraaie afwerking en de nadruk op de klankstapelingen van strijkers, hout- en koperblazers. Daardoor kreeg de muziek die typische weidsheid waar Bruckner patent op heeft, maar die niet door iedere dirigent zo fraai wordt benadrukt. Geen hoogdramatische uitvoering, maar veeleer een mooie en uitgebalanceerde uitvoering. Er zijn veel prachtige symfonieen, maar een goedgespeelde Bruckner-symfonie maakt mij ultiem gelukkig.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

´Een goedgespeelde Bruckner-symfonie maakt mij ultiem gelukkig´ .
Bruckner is voor mij zo´n beetje de graadmeter of je een echt grote dirigent bent.

Het weekend van 3 november ben ik bij een vriend in Keulen en in de gelukkige omstandigheid om het Mahler Chamber Orchestra (WERELDORKEST) deze symfonie o.l.v. Daniel Harding te horen uitvoeren in de Kölner Philharmonie.
Op het programma staat eveneens de 3e symfonie van Schubert (opmerkelijk) maar ook de Sieben frühe Lieder van Alban Berg met Petra Lang.
(LR)

29 september, 2007 09:33  

Een reactie posten

<< Home