12 november 2006

Goud voor Haitink: concert 7 november 2006


Dinsdag 7 november 2006, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink
Anna Larsson, alt
Robert Dean Smith, tenor
Christine Schäfer, sopraan

Mahler: Das Lied von der Erde
Mahler: Symfonie nr. 4

Toen ik in een eerdere log meldde dat ik kaartjes had voor dit gouden concert maar op de slechtste plaatsen van de zaal zat, had ik het helemaal mis: de plaatsen bleken bijna de beste van de zaal. We zaten op de uiterste zijstoelen ter hoogte van de eerste rij, aan de violenkant (zaal zuid-kant) en hoe prachtig bleek dat: Haitink recht voor ons, daartussen Anna Larsson tijdens Das Lied von der Erde, en Christine Schäfer tijdens het slot van de Vierde. En Haitink op zijn allerbest. Het was onbetwist het concert van het jaar! Zo prachtig breekbaar speelde het orkest zelden. Tijdens de fluitsolo in Der Abschied leunde Haitink met twee handen op de lessenaar en gaf de fluitist alle ruimte... wat een beheersing en emotie! Larsson vond ik iets te onderkoeld, en Dean Smith maakte wat er van zijn hondsmoeilijke partij te maken was. Maar wat Haitink met het orkest deed was onwaarschijnlijk. Een paar jaar terug deed Haitink de Vierde ook al met het KCO, en toen was die uitvoering ragfijn en transparant. Nu daarentegen veel rauwer, boerser en voller. Niet beter of slechter dan toen, maar in elk geval verrassend en perfect gespeeld. Schäfer bleek wel de beste soliste.
Het hele concert komt geloof ik op cd en/of dvd - het is het waard om te koesteren. Na een kleine week ben ik nog vol van deze avond (terwijl er al en ander concert doorheen is gekomen). De foto hierboven is tijdens dit concert genomen en geplukt van de website van het KCO.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hello Jan:

I just found your blog entry from a web search. So you actually got to hear this concert live? I'm extremely envious that you were so fortunate. I cannot read Dutch, unfortunately, but it is clear to me that you greatly enjoyed this concert from what I could tell.

Do you know if this concert will be released on CD or DVD? I couldn't tell from your comments, but I certainly hope so.

24 november, 2006 19:36  
Anonymous Anoniem said...

Ja Christine Schäfer vond ik in Berlijn ook zo fantastisch in de 4e olv Boulez en voor de pauze nog mooier met de Lieder aus Des Knaben Wunderhorn.
En Robert Dean Smith hoorde ik in Rotterdam nu eindelijk eens een verstaanbare tenorpartij zingen in Das Lied ... en met de juiste emotie (naast Christianne Stotijn).

Ik ken Haitink niet zo goed als Mahler dirigent, maar de 2e in Rotterdam 13 mei 1990 dat was onvergetelijk, die ongelooflijke intensiteit...Zelden heb ik een concertzaal zo muisstil gehoord, werkelijk geen enkele kuch...
Zijn 7e met het RphO vond ik daarentegen waardeloos, en zijn opnamen met de Berliner (voortijdig beëindigd) vind ik ook middle off the road...

Ik ben zeer benieuwd naar de CD of DVD van dit concert! (LR)

31 juli, 2007 23:37  
Blogger Jeanette said...

HI beste Jan,
Ik heb kaartjes voor het concert komende zaterdag middag met jaja Bernard Haitink. Nu heb ik 4 kaartjes.
2 zijstoelen Noord rij 0 stoel 7 en 8
en 2 achterzaalstoelen rij 23 stoel 3 en 4

Welke zijn naar jouw idee het best voor komende zaterdag?

13 juni, 2019 15:37  

Een reactie posten

<< Home