Woensdag 9 maart 2016, Concertgebouw, Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniel Harding
Vesko Eschkenazy, viool
Bach: Vioolconcert in a
Bach: Orkestsuite nr. 4
Brahms: Symfonie nr. 3
De miniserie Bach meets
Brahms – de vier symfonieën van Brahms gekoppeld aan orkest- en vocale werken
van Bach – blijkt van verrassend goede kwaliteit. Het eerdere concert onder
leiding van Daniel Harding bleek geweldig, met name door een prachtige
uitvoering van Brahms’ Vierde, zie hier de weblog. Nu dirigeerde hij wederom een prachtig concert
met Brahms’ Derde: licht, transparant en vloeiend. Alles klonk zo natuurlijk
dat het publiek geen behoefte voelde om uit zijn dak te gaan, maar dit was één
van de fraaiste uitvoeringen van deze symfonie die ik ooit hoorde. Voor de
pauze soleerde concertmeester Vesko Eschkenazy in Bachs Vioolconcert in a –
soleren is eigenlijk niet het juiste woord hier. Hij speelde mee met de
orkestpartij en liet de solopartij daarmee organisch samengaan. Een klein
orkest, frisse tempi en goed technisch spel van de solist: dan is een
‘traditionele’ Bach goed verteerbaar. Daarna de Vierde orkestsuite, waaraan
‘authentieke’ orkesten zich zelden hun vingers willen branden tijdens
live-concerten: Bach schreef een razend moeilijke trompetpartij voor waar die
ventielloze trompetten zich voor een onmogelijke taak gesteld zien. De
meesterlijke Italiaanse solotrompettist Omar Tomasoni van het KCO schoot
permanent raak; en met wederom frisse tempi en speelplezier knalde die Suite de
zaal in. Harding staat volgend jaar niet ingeboekt bij het KCO, maar hopelijk
laten ze hem regelmatig terugkeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten