04 juli 2010

Opera 30 juni 2010


Woensdag 30 juni 2010, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Donizetti: L'elisir d'amore

Adina - Valentina Farcas
Nemorino - Dmitry Korchak
Belcore - Tommi Hakala
Dulcamara - Renato Girolami
Koor van de Nederlanse Opera
Nederlands Kamerorkest o.l.v. Riccardo Frizza

Deze feestelijke productie zag ik al tijdens de eerste voorstellingenreeks in 2002, toen met Bryn Terfel als Dulcamara. Eigenlijk herinnerde ik me vooral de glamour & glitter, en ik genoot er deze keer zeker weer van. Gewoon een erg leuke en als spontaan gepresenteerde uitbeelding (tot en met het applaus toe) van dit au fond suffe liefdesverhaaltje. Het eerste bedrijf is niet de helft zo aanstekelijk als het tweede, maar daarin wordt alles helemaal goedgemaakt. De uitvoering wordt aanvankelijk wat onbeholpen gebracht, ondanks die grappige zingende wijnflessen, maar gaandeweg krijg je waardering voor de prima zingende en acterende hoofdrolzangers, die gevieren samen met het koor eigenlijk alles zingen wat er te zingen valt. Meest grappige detail tot twee keer toe was het subtiele Tristan und Isolde-citaat door het recitativo secco; dat kan Donizetti nooit geschreven hebben. Maar aangezien alles aan deze productie retro was, mocht dat best. Een bijzonder plezierige opera-avond.

2 Comments:

Anonymous NvT said...

Ik was er gisteravond en vond het echt hilarisch! Muzikaal erg 'fluffy', maar ik zat op rij 1 en de musici hadden er zelf ook duidelijk lol in. Sterk gezongen en goed gecaste karakters, maar de uitsmijter was natuurlijk de overdreven campy enscenering. Speelde Terfel in 2001 trouwens niet Dulcamare ipv Belcore?

10 juli, 2010 17:56  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Inderdaad, goed gezien, foutje van mij. Terfel zong Dulcamara uiteraard. Ik heb de fout hersteld.

11 juli, 2010 16:02  

Een reactie posten

<< Home