06 maart 2010

Concert 5 maart 2010


Vrijdag 5 maart 2010, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. John Eliot Gardiner

Martinu: Les fresques de Piero della Francesca
Haydn: Symfonie nr. 90
Schumann: Symfonie nr. 2


Tja, Gardiner: een maand geleden een wisselend concert dirigerend met het London Symphony Orchestra, nu een - ik kan niet anders zeggen - geweldig optreden met het KCO. Er was een hoorbare klik tussen Gardiner en het orkest, die ik vele jaren geleden wel eens eerder samen hoorde in een concert maar in mijn herinnering lang niet zo overtuigend als deze avond. Gardiner spaarde het orkest niet bij deze rentree: in Haydn en Schumann zijn er enkele delen waarin de virtuositeit centraal staat en die een hoge mate van technische beheersing van de orkestleden eisen, met name van de strijkers en de houtblazers. Het ging bijna overal goed, maar wat in dit concert vooral opviel: er werd ontzettend fraai muziek gemaakt. Ieder deel ademde, had schwung en kreeg alle gewicht. Het drieluik van Martinu kende ik niet, maar wat een warmbloedig, rijk georkestreerd stuk! Respighi componeerde een vierluik geïnspireerd op kerkramen, Martinu op fresco's uit Arezzo. In beide gevallen leverde die inspiratie kleurrijke, boeiende muziek op; ik ga snel eens op zoek naar een opname van dit werk van Martinu (tips?). De 90ste van Haydn ken ik door en door; het staat op een van de eerste cd's die ik kocht, eind jaren tachtig, gespeeld door het Orkest van de 18e eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Gardiner maakte er tijdens dit concert meer van; hij liet het KCO zo goed spelen dat een eventuele behoefte aan een 'authentieker' geluid in de kiem werd gesmoord. In herhalingen van exposities werd er fraai gevarieerd, de strijkers zaten op het puntje van hun stoel en de solofluittist en -hoboïst speelden de sterren van de hemel. Het 222 jaar geleden door Haydn bedachte grapje werkte nog steeds: de halve zaal trapte in het pseudo-slot. Net als tweeënhalf jaar geleden snapte Kasper Jansen van NRC Handelsblad niks van Schumanns Tweede, want ook nu vond hij de uitvoering te gehaast. De goede uitvoering o.l.v. Kurt Masur indertijd (zie hier de weblog) kreeg nu een betere opvolging. De mysterieuze opening (prachtig georkestreerd met trombones) kwam uitstekend uit de verf. Daarna gaat de muziek er als een raket vandoor, en volgt op dit stormachtige eerste deel een zo mogelijk nog feller tweede deel, hier werkelijk prachtig opgebouwd en culminerend zoals ik hoopte. Ook de vervolgdelen kregen de juiste lading; het blijft een prachtige symfonie, deze Tweede van Schumann.
Tja, Gardiner: dit was gewoon een erg goed concert!

13 Comments:

Anonymous NvT said...

Ik zag hetzelfde programma donderdag en ook ik vond het geweldig! Het concert overtrof echt mijn verwachtingen (ik vond het beethoven-programma van februari een beetje mwah.. ook omdat Pires niet zo briljant speelde in het pianoconcert als waartoe ze in staat is)! Gardiner communiceerde zowaar met het publiek en was zichtbaar in zijn nopjes met het muzikale resultaat. En ik ook! Sowieso was het een erg leuk en gevarieerd programma.

Tja, GTH, soms wint Gardiner het echt van een avondje thuis pimpampetten. Donderdag was zo'n avond!

06 maart, 2010 19:19  
Anonymous GTH said...

Ok ok ik geef me gewonnen, het kan dus goed uitpakken met JEG. Overigens, ik weet niet of je wel eens naar de interviews van Frenk vd Linden kijkt met musici, zijn erg boeiend en vd Linden heeft echt kennis van zaken. Ik had hem daarover gecomplimenteerd en hij schreef terug dat hij een interview met JEG zou doen....het gesprek met Ivan Fischer was erg boeiend: http://www.hetgesprek.nl/archief/keyword/?q=van+fischer

07 maart, 2010 09:43  
Anonymous GTH said...

Martinu wordt hier veel te weinig gespeeld, het is buitengewone levenskrachtige muziek. De
Fresques uitvoering op cd die als een standaard geldt is die met Karl Ancerl met het Tsjechisch Fil op Supraphon

07 maart, 2010 09:48  
Anonymous GTH said...

JAB: Voor een uitvoering op CD van de Fresques moet je die met Karl Ancerl met het Tsjechisch Fil op Supraphon beluisteren, een bijzondere klank, minder pluche maar uitermate de kern van de muziek van Martinu treffend

07 maart, 2010 09:50  
Anonymous GTH said...

Oh dacht dat mn reactie er niet op stond over welke cd van de Fresques...dubbelop nu;-))

07 maart, 2010 09:51  
Anonymous Leen said...

Dat is goed om te lezen! Gardiner is een niet te onderschatten dirigent!
Vergeten jullie niet naar DNO te gaan: Il Prisoniero + Hertog Blauwbaards Burcht: sublieme perfectie, adembenemende schoonheid en diepte (Bartok!).
En voor wie BBC Four kan ontvangen: vrijdag 12 maart start de tweede serie Sacred Music met aflevering 1 Brahms en Bruckner
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00rbmmz

07 maart, 2010 15:47  
Anonymous Anoniem said...

Hello. My wife and I bought our house about 6 months ago. It was a foreclosure and we were able to get a great deal on it. We also took advantage of the 8K tax credit so that definitely helped. We did an extensive remodeling job and now I want to refinance to cut the term to a 20 or 15 year loan. Does anyone know any good sites for mortgage information? Thanks!

Mike

09 maart, 2010 23:42  
Anonymous NVT said...

Zeg, GTH, wat is een "pluche" klank?

10 maart, 2010 20:35  
Anonymous GTH said...

eh...zo een waar je lekker in kan wegzakken? Maar als je een andere associatie hebt, mag dat ook

10 maart, 2010 22:39  
Anonymous GTH said...

Het Gesprek met JE Gardiner...erg boeiend (ja ik geef toe...):

http://www.hetgesprek.nl/archief/3806/

11 maart, 2010 20:53  
Anonymous Leen said...

Leuk om te horen, Gardiner is in dit interview op zijn allervriendelijkst. Frenk van der Linden tettert regelmatig door hem heen en zit verdwaald in zijn interviewscript, maar Gardiner blijft beleefd en erg openhartig.

Zo juist in de Doelen bij Yannick geweest. De pastorale van Beethoven: lome schittering met prachtige melodielijnen en fraseringen.
Als entre-acte Honegger - Pastorale d'été: dat klonk als een kruising van La Mer met de pastorale van Beethoven.
Brahms 2 was ouderwets stevig romantisch en meeslepend.

12 maart, 2010 23:20  
Anonymous GTH said...

Mooi concert dus...ik hoor en zie Yannick op 1 april met de Johannes, ben benieuwd.
Ik vind interviewer vd Linden juist erg kundig, eindelijk eens een interviewer die wat dieper en persoonlijker gaat, ik ervaar het dan niet echt als storend wanneer hij er af en toe doorheen tettert, want vaak is dat wel even nodig ook. Ik vind dus dat vd Linden het uitstekend doet, niet op zn Avro's, van het moet leuk maar vooral niet te diepgaand zijn, doet. Ik heb vd Linden m'n complimenten gemaakt en hij schreef het volgende terug:
"De openheid van Gardiner (die toch te boek staat als bokkig en stiff upper lip) verraste me. En verraste hemzelf, zo zei hij na afloop van het gesprek."

13 maart, 2010 07:30  
Anonymous Leen said...

Ik hoor 30 maart de Johannes door Frans Bruggen en het Orkest van de 18e eeuw.

Mezzo TV zendt vrijdag 19 maart weer rechtstreeks uit vanuit het Concertgebouw: Bernard Haitink en het KCO (wellicht ook via Cultura te zien).
http://www.mezzo.tv/programme.php?day=19&mois=3&annee=2010&_pro=6927

14 maart, 2010 08:28  

Een reactie posten

<< Home