27 juli 2009

Concert 26 juli 2009


Zondag 26 juli 2009, Concertgebouw Amsterdam
Pieter Wispelwey, cello

Bach: 6 Suites voor cello

Bij pianorecitals in de Grote Zaal vind ik het al zo'n fascinerend gezicht: louter een piano op het podium en dan opeens een meneer die daarachter plaatsneemt en dan het toegestroomde publiek in zijn ban houdt. Deze avond een nog fascinerender aanblik: slechts de kleine verhoging en een kruk, en dan Pieter Wispelwey die met zijn gezicht recht naar de Grote Zaal van half acht tot tegen elf uur uit zijn hoofd (!!) de zes suites voor cello speelt; 36 afzonderlijke delen louter subliem, subliemer, subliemst. Wat ik met Bachs Sonates en Partita's voor viool niet heb, heb ik in overvloedige mate juist wel met zijn Suites voor cello: het gevoel van ultieme muzikale essentie. Zegt Bach in deze Suites eigenijk niet alles wat er via klanken gezegd kan worden...? Daarmee wil ik alle overige muziek bepaald niet declasseren, maar deze Suites zijn zo rijk als muziek maar rijk kan zijn. En Wispelwey speelde prachtig, uitdagend, volbloedig en eigenzinnig. En zijn cello vulde de Grote Zaal alsof die zaal ervoor ontworpen was. Tja, een uitmuntende cellist in die prachtige zaal, en dan die cellosuites van Bach...

9 Comments:

Anonymous Leen Roetman said...

Ik ben al jaren in vervoering van zijn opname voor CD!

*****

Ik weet het, ik moet eigenlijk een eigen blog beginnen. Niettemin: here are the results of the Dutch jury (ik hou het kort):

Sommerfestspiele Baden-Baden, The Mariinsky Theatre Orchestra, Valery Gergiev:
- opera dubbelavond, Rachmaninov Aleko 8,5 / Tchaikovsky - Jolanthe (Anna Netrebko): 10!
- Piano Concertos 2 + 3 (Alexei Volodin): 9
- Sjostakovitsj - symfonie no 13 ´Babi Yar´: 8 (bas Sergey Aleksashin wat eenvormig)
- Sjostakovitsj - symfonie no 15: 10
Dit laatste concert op zondagavond (met Rachmaninov pianoconcert 3) was in officiële aanwezigheid van Pierre Boulez! Opmerkelijk, want Pierre Boulez is geen Sjostakovitsj fan..?

Salzburger Festspiele
- Dat begon met een ramp. Nikolaus Harnoncourt dirigeerde de Wiener Philharmoniker in o.a. Schubert´s negende. Harnoncourt is het soort dirigent als Rattle: laat ik eens iets bijzonders doen...Ik denk dan: speel nu gewoon wat er staat! (de Wiener lijken dan ook nergens meer op.): 4 points

- Beethoven - symfonie no 8 en no 9, Deutsche Kammerphilharmonie. Dit was een REVELATIE ! Paavo Järvi toverde het Haus für Mozart om in een kolkend militaristisch en vechtlustig strijdtoneel met een glorieuze overwinning in de Ode an die Freude! DIT IS BEETHOVEN !!: 12 points
Ik heb gelijk na afloop zijn Beethoven CD´s maar aangeschaft en laten signeren. De negende verschijnt in september en Paavo Järvi heeft ook plannen voor een Fidelio en Missa Solemnis.

- Cosi fan Tutte, Wiener Philharmoniker, Adam Fischer (première avond voor HDTV opgenomen en vertraagd uitgezonden op ORF2): 11 points!
Zo kennen we de Wiener weer! Wat was dat godallemachtig mooi orkestspel. Prachtrollen van Miah Persson als Fiordiligi, Topi Lehtipuu als Ferrando, en Bo Shovhus als Don Alfonso. Overtuigende moderne enscenering - en niet melig als bij DNO.

- Theodora - G.F. Händel - Freiburger Barockorchester, Salzburger Bachchor, Ivor Bolton: 10 points!
Over de volle breedte van het Grosses Festspielhaus met een een reusachtig orgel voor een ingelast orgelconcert van Händel. Moderne gestileerde regie voor dit oratorium. Chrstine Schäfer (Theodora), Bernarda Fink (Irene)en Bejun Mehta (Didymus) schitterden.

Duur? Voor deze 7 avonden was ik totaal 285 euro kwijt! De goedkoopste plaatsen maar uitstekend te horen, en met wat inspanning ook goed te zien.

02 augustus, 2009 15:08  
Anonymous Leen said...

n.b.
- een reusachtig orgel als toneelbeeld!

- Vrijdag hing er een schwarze Fahne aan het Festspielhaus als rouw voor de dag tevoren overleden toneelregisseur Peter Zadek. Mooi gebaar.

02 augustus, 2009 15:17  
Anonymous GTH said...

nou een zeer muzikale zomer dus, leuk hoor. Boek je het rechtstreeks op de sites van de diverse festivals?

04 augustus, 2009 17:29  
Anonymous Leen said...

Ja, ik organiseer alles zelf! Dus rechtstreeks via de websites van de Festspielhäuser en Festivals. Je moet er wel op tijd bij zijn, wil je nog een goedkope plaats kunnen bemachtigen!

05 augustus, 2009 08:59  
Anonymous GTH said...

dan zal ik het voor volgend jaar s in de gaten houden; wanneer begin je zo'n beetje met bestellen?

P.s. heb je deze leuke reportage gezien, met ''onze'' Viktor en Rolf, vind het er prachtig uitzien (alleen schijnt het minder draagbaar te zijn).

http://www.youtube.com/watch?v=wZf6moVgTQI

05 augustus, 2009 21:27  
Anonymous GTH said...

en dit zal dan goeie herinneringen terugbrengen:

http://www.youtube.com/watch?v=162Vedpu4JE

05 augustus, 2009 21:29  
Anonymous Leen said...

Ik zal youtube vanavond even thuis bekijken!
Ik heb net in mijn lunchpauze KCO LIVE gekocht, Jansons Bruckner 3 en 4, dubbel CD slechts 15 euro! De verkoper zette hem op toen ik in de uitverkoop rondkeek. Heel mijn armen vol met kippenvel!

De voorverkoop voor de Salzburger Festspiele (zomer), begint zo eind november, begin december.

06 augustus, 2009 13:02  
Anonymous GTH said...

en waarom ben ik toch zo allergisch geworden voor t woord ''subliem'';-)))

06 augustus, 2009 23:25  
Anonymous Leen said...

Voor wie het ook een beetje wil zien, zie volgende snapshots van de Festspiele
http://www.facebook.com/p.php?i=1395272406&k=Z5B4PY6XPVYCUCD1QB64SPWWTTAD

http://www.facebook.com/p.php?i=1395272406&k=Z3E5X6SSRVVGUCD1QB64SPWWTTAD

13 augustus, 2009 08:56  

Een reactie posten

<< Home