25 april 2008

Concert 23 april 2008


Woensdag 23 april 2008, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
Christian Gerhaher, bariton
Christiane Iven, mezzo-sopraan
Alastair Miles, bas
Werner Güra, tenor
Mojca Erdmann, sopraan
Birgit Remmert, alt
Elisabeth von Magnus, alt
Franz-Josef Selig, bas
Nationaal Kinderkoor
Groot Omroepkoor

Schumann: Szenen aus Goethes Faust

Het is alweer een poos geleden dat honorair gastdirigent Harnoncourt bij het KCO dirigeert. Hij behoort tot mijn favoriete dirigenten, en ik hoorde in het verleden veel geweldige concerten onder zijn leiding. Volgend jaar keert hij gelukkig alweer terug, met een Mendelssohn-concert. Nu een prachtig Schumann-concert met een werk dat ik nog nooit eerder hoorde. De Szenen uit Faust is geen meesterwerk, wel een gevarieerd stuk; soms dramatisch en dreigend, vaak ook lieflijk en kalm. Hoogtepunt vond ik Fausts Verklärung uit het derde deel, dat werkelijk subliem gezongen werd door Christian Gerhaher. Ik hoorde hem al eens eerder bij het KCO in Elias van Mendelssohn, maar vanavond stond hij in het centrum van de uitvoering. Wat een lenige en mooie stem heeft die man. Verder een bijzonder fraai spelend KCO en een bijna tachtigjarige dirigent die als vanouds stond te gesticuleren en swingen dat het een aard heeft... Heerlijk! Bovendien flink waar voor je geld: acht solisten, twee koren, het KCO, Harnoncourt en die allemaal tot bijna elf uur in de weer. Ik las in de NRC dat van deze uitvoering een opname van gemaakt is. Die ga ik na verschijnen zeker kopen.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik vind het toch wel bijzonder dat je zowel van Haitink als van Harnoncourt zo´n fan bent! Je kent de beroemde uitspraak van Haitink tijdens een repetitie met het KCO: ´'Dames en heren, kunt u Mozart eens spelen zoals het niet moet.'

30 april, 2008 12:23  

Een reactie posten

<< Home