28 november 2007

Concert 25 november 2007


Zondag 25 november 2007, Concertgebouw Amsterdam
London Symphony Orchestra o.l.v. Valery Gergiev

Mahler: Symfonie nr. 6

Het London Symphony Orchestra is een fantastisch orkest; na de Wiener, Berliner en het KCO (in willekeurige volgorde) staat het orkest samen met de Staatskapelle Dresden op een gedeelde vierde (Europese) plaats. En met Gergiev hebben ze een fantastische chef aangenomen; jammer voor Rotterdam natuurlijk, maar we mogen bepaald niet mopperen over zijn trouw aan Nederland. Een concert van Gergiev is altijd bijzonder, zo ook vanavond. Ik hoorde hem al eens eerder in Mahlers Zesde, tijdens een zondagochtendconcert met het Rotterdams Philharmonisch. De uitvoering van vanavond was prachtig. Gergiev interpreteerde de toch al donker gekleurde symfonie nog donkerder. Het openingsdeel was energico molto (i.p.v. ma non troppo) - wat een onverbiddelijkheid! Het slotdeel is een krankzinnig stuk: de opening is Mahlers meest demonische compositie. En het slot laat de luisteraar wezenloos achter. Wie zich door de emotie heeft laten meeslepen kan daarna eigenlijk niet meer applaudisseren. De uitvoeringen van Jansons met het KCO een paar jaar terug waren wellicht indrukwekkender, maar dit was een prachtig concert.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Nog nooit was Gergievs uitvoering van de zesde zo verpletterend als deze avond. Zijn vorige twee uitvoeringen met het Rpho, die ik ook al zo ´vernietigend´ vond, verbleken hier zelfs nog bij. Het andante sneed door mijn ziel, ik vond het bijna onverdragelijk. Het verbijsterende slotdeel zorgde voor een volkomen knockout.
Dit was voor mij een ultieme uitvoering van de zesde symfonie en ik weet niet of ik die ooit nog eens live wil horen!

Gergiev had de beschikking over een absoluut toporkest. Ik vind het LSO een beter orkest dan de Berliner. Die hoorde ik een onthutsend slechte uitvoering geven van de 9e van Mahler olv Rattle in Salzburg - wat klonk dat warrig, met vele onduidelijke momenten, ongelijke en rare strijkers, valse inzetten, ongeïnteresserde soli, onduidelijke stemmenweefsels - lag het aan het orkest of lag het aan Rattle?

In maart volgend jaar hoor ik in het Barbican in Londen Gergiev en het LSO met een uitvoering van de 5e en 7e symfonie. Ik verheug me er op!

28 november, 2007 23:11  
Anonymous Anoniem said...

De uitvoering van deze symfonie van Mahler door Gergiev in het Barbican wordt 5 december uitgezonden op BBC 4 om 20.30 uur.

02 december, 2008 07:03  

Een reactie posten

<< Home