21 augustus 2006

Statement

Dit wordt de derde poging om structureel mijn belevenissen met klassieke muziek op het web bij te houden en voor bezoekers het groeiende resultaat (hopelijk) een inspiratiebron te laten zijn cq een aanleiding om mij van tips te voorzien. Ik zal later eens vertellen hoe de klassieke muziek in mijn leven kwam, maar feit is dat het voor mij niets minder dan een primaire levensbehoefte is. Ik luister dagelijks naar klassieke muziek en bezoek ieder seizoen gemiddeld zo'n 40 concerten en operavoorstellingen.

Ik verzamelde sinds mijn zestiende klassieke platen; sinds halverwege jaren tachtig cd's (waarna de platen zijn vervangen). Daarvan bezit ik er momenteel een onbekend aantal - het zullen er vele honderden/een paar duizend zijn. Een klein jaar geleden ontdekte ik het wonder van de iPod, en daarop draag ik nu zo'n 11 dagen à 24 uur muziek bij me, overgezet van die cd's; ik ben daarmee net over de helft van de beschikbare ruimte van dit superieure apparaatje gevorderd!



Op deze Klassieke-Muzieklog zal ik trouw verslag doen van alle concerten en operavoorstellingen die ik bezoek. Aanstaande vrijdag start 'mijn' seizoen met een concert waarop ik me al weken verheug: Mariss Jansons dirigeert dan bij het Koninklijk Concertgebouworkest de Eerste symfonie van Mahler. Na zijn fenomenale lezingen van diens Zesde symfonie anderhalf jaar geleden zijn mijn verwachtingen hooggespannen! Ik woonde daarvan toen twee keer een uitvoering bij, en die staan nog in mijn geheugen gegrift. Het KCO heeft sinds een paar jaar een eigen cd-label, waarop memorabele live-uitvoeringen worden uitgebracht. De dubbel-cd van deze uitvoering van Mahlers Zesde vind ik de beste uit mijn verzameling. (Laat ik 'm nu even niet kunnen vinden; het is zo'n puinhoop in mijn cd-kast dat hij waarschijnlijk ergens achter gevallen moet zijn.) Ik zal het hoesje daarvan binnenkort hier alsnog plaatsen, want momenteel heeft de server van deze weblog vreemde kuren.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Jan Anton,

Je schrijft: "Ik zal later eens vertellen hoe de klassieke muziek in mijn leven kwam". Ik was vorige week in Barcelona, bezoekje aan die bruisende stad, met vooral een tentoonstelling rond Henry Moore op mijn programma.
Op één van mijn wandelingen door de straatjes van de oude stad hoorde ik plots een cellosuite van Bach. Een jongedame speelde ernstig en een beetje onzeker voor niet-luisterende wandelaars. Maar er was een jongetje van ongeveer 6 jaar dat geboeid bleef staan luisteren. Hij wou zelfs niet mee toen zijn moeder hem enkele keren riep. Ik heb een foto van dat jongetje dat Bach (of de muziek) ontdekte genomen.

Vele groeten,
Jan

30 augustus, 2006 20:08  
Anonymous Anoniem said...

Heb je hem al weer gevonden?

Door jou aangemoedigd heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan en een aantal van die memorabele ´KCO live-uitvoeringen´ aangeschaft waaronder Mahlers 6e, Sjostakovitsj 7e en Mahler 4 door Haitink.
Vooral de twee opnames van Jansons vind ik fantastisch, van de opname van Haitink had ik meer verwacht. Ik zie uit naar Jansons lezing van de vijfde van Mahler!(LR)

06 oktober, 2007 23:04  

Een reactie posten

<< Home