25 augustus 2006

Komend concertseizoen

Zoals ik in de aanhef van deze muzieklog schrijf, bezoek ik frequent concerten en operavoorstellingen. Om je een idee te geven: voor het komend concertseizoen heb ik de abonnementen en losse kaartjes voor 42 concerten en operavoorstellingen inmiddels op zak! Het eerste concert uit deze verzameling is vanavond (Jansons die het Koninklijk Concertgebouworkest dirigeert in het Vijfde vioolconcert van Mozart en de Eerste symfonie van Mahler), het laatste wederom Jansons, met Wagner, Mozart en Brahms op 27 juni volgend jaar.

Er zitten een aantal concerten bij waar ik me zeer op verheug. Mariss Jansons met Mahler 1, Beethoven 9, Bruckner 3 en de Sacre. Barenboim die voor het eerst in Amsterdam dirigeert (Mahler 7 met de Staatskapelle Berlijn), Thielemann met de Wiener Philharmoniker met Bruckner 8, Herreweghe met vier Bachcantates in de vara-matinee, waarin ook Gergiev met Mahler 1 en Metzmacher die L'enfant et les sortilèges van Ravel dirigeert. Het programma van De Nederlandse opera vind ik op papier niet echt spectaculair. Tegen de reprises van Capriccio en Madama Butterfly zie ik huizenhoog op (ik vind beide opera's gewoonweg vervelend), en John Adams is niet bepaald mijn favoriete componist. De uitvoering van de Da Ponte-triologie van Mozart kan fraai worden, maar of ze me de uitvoeringen door Harnoncourt van een aantal jaren kunnen doen vergeten...? Ik zie eigenlijk alleen uit naar twee opera's die ik nog nooit eerder live heb gehoord: Wagners Tannhäuser en Schrekers Die Gezeichneten.

Absoluut hoogtepunt van het komend seizoen moet het op één na laatste concert worden: de concertante uitvoering van Pelléas et Melisande door het Orchestre National de France gedirigeerd door Bernard Haitink. Haitink is verreweg de beste Debussy-dirigent van deze tijd. Hij is de enige die deze fabelachtige muziek ijle vleugels kan geven waardoor je als luisteraar loskomt van tijd en plaats. Dat overkwam me al eens bij zijn uitvoeringen van La mer en de drie Nocturnes, en volgend jaar juni dan dat andere meesterwerk van Debussy. Met Magdalena Kozená als Melisande... wow! Trouwens: Haitink dirigeerde bij hetzelfde orkest deze opera al eerder, in maart 2000. Toen met Anne Sophie von Otter als Melisande. De cd-registratie op het label Naïve van de twee uitvoeringen is sindsdien de eerste keuze voor deze prachtige opera.


Tenslotte wacht ik nog op bericht of ik een kaartje krijg voor dat andere potentiële hoogtepunt van het jaar: Haitink die op 7 november precies 50 jaar geleden voor het eerst voor het Concertgebouworkest stond, en die avond dan én Mahlers Vierde symfonie én Das Lied von der Erde dirigeert. Ik heb een brief ontvangen waarin wordt aangekondigd dat pas medio oktober bekend wordt of mijn aanvraag toegewezen is...
Op deze muzieklog volgen beschrijvingen van al die 42 concerten en opera's.

1 Comments:

Blogger 三重古天樂 said...

酒店經紀 酒店小姐 酒店經紀公司
台北酒店工作 台北酒店經紀人 酒店兼差 台北酒店 便服店 禮服店 酒店 酒店工作 酒店上班時間 酒店上班薪水 酒店上班內容 現領 當日領
打工兼職 打工兼差 酒店營業時間
酒店經濟 酒店面試
酒店兼職 酒店公關 酒店上班 台北酒店上班 酒店打工 酒店工作內容 酒店pt
酒店經紀 酒店打工 酒店工作 酒店上班 酒店兼差 酒店兼職 打工兼差 打工兼職 台北酒店 酒店應徵 禮服店 酒店 經紀 打工 兼差便服店 台北酒店經紀 酒店薪水 酒店工作內容 酒店時間 酒店經濟 美式餐廳 台北咖啡廳 永康街咖啡廳
2015/08/27

27 augustus, 2015 11:29  

Een reactie posten

<< Home