23 augustus 2006

Rachmaninov & Sjostakovitsj

Vandaag tijdens mijn periodieke trainingsuur op de spinbike via de iPod de Tweede symfonie van Rachmaninov beluisterd, in de prachtige uitvoering van het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy. Ik bezit die uitvoering (tezamen met de symfonieën 1 en 3) al meer dan tien jaar, en had dit stuk zeker al een jaar of drie niet meer gehoord. Ik heb er dubbele gevoelens bij: het bevat prachtige momenten (het eerste deel is het sterkst), maar het is ook te voorspelbaar. In het langzame deel beslaat de afronding ongeveer de helft van het deel, en in het slotdeel legt Rachmaninov in de eerste vier minuten al zijn kaarten op tafel, waarna er geen verrassingen meer komen. Aan de andere kant: de symfonie luistert lekker weg en zit vakkundig in elkaar. In de eerste helft van de jaren tachtig was Ashkenazy meerdere malen te gast bij het KCO, en maakte er enkele schitterende opnames voor Decca, met name met werken van Rachmaninov. Naast deze drie symfonieën is er ook een sublieme opname van het Dodeneiland. En ja, zijn uitvoeringen van de vier pianoconcerten gedirigeerd door Haitink behoren tot de top. Het heeft me altijd verbaasd waarom hij sindsdien nooit meer bij het KCO heeft gedirigeerd. Ik heb hem wel twee keer live meegemaakt als dirigent van andere orkesten.

Vandaag ontving ik per post een aardig doosje cd's met alle symfonieën van Sjostakovitsj, uitgevoerd door acht verschillende orkesten gedirigeerd door Mariss Jansons. Dit doosje is momenteel voor een prikkie bij de Volkskrant te koop: 10 cd's voor € 34,95! Het zijn de EMI-opnames die Jansons tussen 1988 en 2005 maakte. Ik bezat al Jansons' opnames van de Zesde, Zevende en Negende, en ook de complete Decca-set met Haitink staat in mijn kast, maar voor deze spotprijs kon ik dit niet voorbij laten gaan. Jansons is een superieure Sjostakovitsj-dirigent, dus vooruit. Je kunt de aanbieding op de VK-website hier vinden (voor zolang als 't duurt).

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ook niet slecht, eigenlijk heel goed, de Kruidvat box met het WDR Sinfonierorchester, olv Rudolf Barshai.
Favoriete symfoniën zijn voor mij: 4, 7 + 11 (the year 1905).
De mooiste uitvoering die ik ooit hoorde (na de 4e met Gergiev en het LSO) was de elfde olv Yakov Kreizberg met het NedPho.
Die 7e met Jansons en het KCO schijnt ook wel erg goed geweest te zijn ('Best recording of the year 2006' BBC Magazine, Edison). Wat een mooi verjaardagscadeau voor jouw vader! (LR)

31 juli, 2007 00:44  
Anonymous Anoniem said...

Aanvulling: verdere favorieten zijn symfonie no 13 (Babi Yar), 14 (op gedichten van Apollinaire, Garcia Lorca, Rilke, over sterfelijkheid en de dood) en no 15 (quoting Rossini en Wagner).
Correctie: 4e Gergiev met het RFO = Radio Filharmonisch Orkest.

18 augustus, 2008 18:46  
Blogger 三重古天樂 said...

酒店經紀 酒店小姐 酒店經紀公司
台北酒店工作 台北酒店經紀人 酒店兼差 台北酒店 便服店 禮服店 酒店 酒店工作 酒店上班時間 酒店上班薪水 酒店上班內容 現領 當日領
打工兼職 打工兼差 酒店營業時間
酒店經濟 酒店面試
酒店兼職 酒店公關 酒店上班 台北酒店上班 酒店打工 酒店工作內容 酒店pt
酒店經紀 酒店打工 酒店工作 酒店上班 酒店兼差 酒店兼職 打工兼差 打工兼職 台北酒店 酒店應徵 禮服店 酒店 經紀 打工 兼差便服店 台北酒店經紀 酒店薪水 酒店工作內容 酒店時間 酒店經濟 美式餐廳 台北咖啡廳 永康街咖啡廳
2015/08/27

27 augustus, 2015 11:30  

Een reactie posten

<< Home