23 december 2011

Concert 21 december 2011


Woensdag 21 december 2011, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink
Mitsuko Uchida, piano

Mozart: Pianoconert nr.20, KV466
R. Strauss: Eine Alpensinfonie


De opname van Eine Alpensinfonie door het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink uit het begin van de jaren tachtig is al jarenlang een favoriet in mijn collectie, en moet het wat betreft dit geniale stuk in mijn aandacht delen met de live-opname door het KCO met Jansons uit 2007 (zie hier de weblog van dat concert). Een diepe en langgekoesterde wens om Haitink dit werk nu live te horen dirigeren ging nu in vervulling. Het was een grootse uitvoering. Vergeleken met Jansons is Haitink minder dramatisch maar vloeiender en transparanter, soms zelfs kamermuzikaal. In 'Auf dem Gipfel' is Jansons meeslepend, Haitink rechtlijniger. In beide uitvoeringen glorieus en overweldigend. Haitink speelt zijn troefkaarten uit in het 'Gewitter und Sturm'; dat klinkt nu ongekend krachtig en ultra-Wagneriaans. Ik verheug me nu alweer mateloos op Eerste Kerstdag, dan weer!
Voor de pauze een uitstekende uitvoering van Mozarts 20e pianoconcert, met nummer 24 een indringend mineur-concert en vergeleken bij dat latere concert in c-klein is dit in d-klein nog dramatischer. Mitsuko Uchida speelde uiterst intiem, met groots effect.

2 Comments:

Anonymous Ivo Linssen said...

Hmmmm, de standaard lag bij mij ook bij de Jansons-opname. En daar ligt de lat na het beluisteren van het Kerst-matinee nog steeds.

Vier letzte Lieder werden zeer mooi gespeeld en gezongen. Die ga ik zeker nog eens beluisteren.

De Alpensymfonie begon voortvarend en ik maakte me op voor een mooie bergwandeling. De strijkersgroep blijft onovertroffen, trombonegroep werkelijk fantastisch samenspel en klank.
Maar het fenomenale werk eindigde voor mij absoluut in mineur.

De trompet kukelde van de bergtop af, de diskant was af en toe tenenkrommend vals en na Gewitter und Sturm, Abstieg resteerde er enkel nog een vlakke uitvoering.
Haitink's opmerking "dat je niet overal stil moet blijven staan" leek hij zelf nog het minst ter harte te nemen.

Ik kreeg de indruk dat de lange reeks uitvoeringen haar tol geeist had van het orkest. Erg jammer want ik had mij verheugd op de combinatie KCO/Haitink en de Alpensymfonie. Tweede kerstdag heeft de SACD van KCO/Jansons met hetzelfde stuk de nasmaak weggespoeld.

27 december, 2011 16:36  
Anonymous Anoniem said...

Ben het hier helemaal mee eens.
Waren de Vier letzte Lieder onroerend mooi begeleid, perfekte tempi en groots samenspel, en de verwachtingen gezien dit resultaat en de mooie cd uitvoering van het orkest in supervorm uit ca 1985 hoog gespannen , dan was deze uitvoering toch wel diep teleurstellend , nadat ik bijna van mijn stoel donderde bij grafinzet van de trompetten in Auf dem Gipfel, onvoorstelbaar .Voorafgegaan door krachtige trombones , en dan pats weg.Kan gebeuren schijnt, maar toch niet in dit toporkest?
Dan gaat het door naar de orgelinzet in Ausklang, gevolgt door een pracht hoornsolo, met een faliekant te late inzet van de eerste hoorniste, overigens alweer de eerder met Mahler 5 gepresenteerde remplaçante van het radio phil.

Diepe teleurstelling.
Een dag later de opname van de HD nog eens bekeken, en deze maar verwijdert.Wil deze uitvoering niet meer horen.

De lifeuitvoering van Haitink met let LSO laat wel horen hoe majestueus en echt foutloos Auf dem Gipfel kan klinken .Het zij zo, jammer

27 december, 2011 20:48  

Een reactie posten

<< Home