28 juni 2009

Opera 22 juni 2009


Maandag 22 juni 2009, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Bizet: Carmen

Carmen - Nadia Krasteva
Don José - Yonghoon Lee
Escamillo - Kyle Ketelsen
Micaëla - Genia Kühmeier
Koor van de Nederlanse Opera
Koninklijk Concdertgebouworkest o.l.v. Marc Albrecht

Tweede keer Carmen. Inmiddels bekend dat de recensenten niet onverdeeld positief waren, maar mij niet goed konden aantonen waarom ze het geen succesvolle productie vonden. Ook schijnt Albrecht niet goed te liggen bij het KCO, wat geen negatief effect op het klinkend resultaat blijkt te hebben. Ik blijf het een geweldige productie vinden, waarin de zangprestaties van Lee en Kühmeier opmerkelijk zijn: twee jonge zangers die in de jeugd van hun carrière staan maar juist daardoor zo overtuigen. Krasteva is een natuurlijke Carmen, niet in de laatste plaats door haar acteerkunst. En de enscenering is eenvoudig doch geniaal. Met eenzelfde decor als basis vier verschillende situaties neerzetten die er geloofwaardig uitzien: alleen dat al is erg goed gedaan. Het volle podium in de vierde akte (of is het eigenlijk het tweede tableau van de derde akte?) blijft een lust voor het oog. Mijn hoogtepunt van de voorstelling: de Air Je dis que rien ne m'épouvante van Micaëla in de derde akte: schitterend gezongen door Kühmeire, geweldig doorzichtig en zijdezacht begeleid door het KCO en ook Bizet is hier op zijn best: dit is Ravel in de dop (die overigens vier dagen na de première van Carmen werd geboren).

4 Comments:

Anonymous Leen said...

Goed om te lezen! Ik heb er zin in! (vrijdag)

30 juni, 2009 22:21  
Anonymous Leen said...

Het is mij ook een raadsel waarom deze Carmen niet als geheel succesvol wordt gezien. Deze opera-productie is een triomf op alle fronten!! Dit is een van de allerbeste operavoorstellingen die ik gezien heb. Na vanavond weet ik dat Carmen een geniale opera is! Een van de weinige opera´s met een compleet geloofwaardig verhaal, dat je elke dag in de krant zou kunnen lezen. Deze opera kent geen rare plotwendingen, heeft geen geforceerde overgangen van gesproken naar gezongen tekst, en de koren zijn volkomen functioneel aan het verhaal.
Fantastische zangers, wat een présence had Krestava als Carmen! Carmen presenteert zich als een rode lap voor de competitie tussen mannen voor een verleidelijke vrouw.
Het KCO was in bloedvorm, wat een kleuren, wat een nuances, verfijning en schittering. De toon was opgewekt en subtiel, maar werd gaandeweg feller en verbetener. Wat knap van Marc Albrecht! En wat een knappe regie van Robert Carsen'
Onvergetelijk, wat mij betreft legendarisch!

04 juli, 2009 02:05  
Anonymous Kees said...

Gisteravond voor de tweede keer naar deze voorstelling geweest. Ik ben het van harte met Leen eens. Het was fantastisch! Mijn gasten en ik waren er helemaal vol van na afloop.
Ik moet wel zeggen dat de voorstelling enorm gegroeid is inmiddels. Het was coherenter en spannender dan de eerste keer. Met als resultaat een werkelijk onvergetelijke grande opera ervaring!
Het orkest leek me inmiddels veel beter ingespeeld op Albrecht en vrijer dan eerder en dat resulteerde in vurigheid en naar de strot vliegende dramatiek. In de dansscene aan het begin van de tweede akte vlogen de stukken eraf! Wat een orkest is ons KCO toch.
Eindelijk begon ik ook te wennen aan een Koreaanse Don Jose. Zijn frans blijft wat vreemd, maar het is een volbloed rastenor, met voldoende kracht en persoonlijkheid om zo'n voorstelling te kunnen dragen.
We hebben er nog lang over nagesproken in de kroeg.

04 juli, 2009 13:53  
Anonymous Leen said...

Ik heb even via Facebook geïnformeerd of er een DVD van deze Carmen komt. Opus Arte neemt over ca. 4 maanden een besluit hierover.

12 juli, 2009 20:55  

Een reactie posten

<< Home