24 mei 2009

Opera 18 mei 2009


Maandag 18 mei 2009, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Janácek: De zaak Makropulos

Emilia Marty - Cheryl Barker
Albert Gregor - Raymond Very
Vítek - Guy de Mey
Kristina - Marisca Mulder
Jaroslav Prus - Dale Duesing
Janek - Andrew Tortise
Kolenatý - François Le Roux
Koor van De Nederlandse Opera
Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin

Goed om deze productie die in 2002 in premiere ging nog eens terug te zien. Maar ik moet bekennen dat ik eventuele volgende reprises aan mij voorbij zal laten gaan. Dat ligt niet aan de prima enscenering van Ivo van Hove, of de meer dan uitstekende uitvoerenden. Maar vooral aan Janacék en mij; ofwel: ik houd niet zo van deze componist in het algemeen, en deze opera in het bijzonder. De muziek is geenszins modern, overwegend lyrisch (zeker bij Nézet-Séguin), maar deze bestaat uit kleine fragiele brokstukjes die nergens uitgroeien tot lange meeslepende bouwwerken. De dramatiek (ook in het verhaal) wordt pas in het laatste kwartier indringend, maar daarvoor had ik wel al bijna anderhalf uur moeten vechten tegen de slaap, en erg nadrukkelijk de aftellende televisie in de gaten gehouden. Er werd prachtig gezongen, overtuigend geacteerd, gloedvol gespeeld door het Rotterdams Philharmonisch onder leiding van hun sterk dirigerende chef, maar het leverde mij geen onvergetelijke operavoorstelling op. Ach ja, je kunt niet van alles houden.

2 Comments:

Anonymous Leen said...

Goh, Janacek is een van mijn favoriete componisten! Ik zie deze voorstelling komende donderdag, nog niet eerder gezien. Ik ga maar niet naar die aftellende televisie kijken, val ik dadelijk ook in een hypnotiserende slaap!

24 mei, 2009 22:32  
Anonymous Leen Roetman said...

Wat ontzettend goed van de Nederlandse Opera om deze opera gelijk na La Traviata te programmeren! Beide opera´s gaan immers over een eenzame vrouw en haar gevecht met de tijd.
Willy Decker en Ivo van Hove trekken de toeschouwer mee in een hypnotiserende cirkelbeweging van leven, liefde en dood.
Janacek´s muzikale idioom vind ik ook niet makkelijk, maar het boeit me wel. Yannick wist een hele open en heldere orkestklank te realiseren. En met Cheryl Barker als Emilia Marty / Elina Makropulos heb je bij DNO wederom een TOPavond!

29 mei, 2009 15:08  

Een reactie posten

<< Home