22 augustus 2008

Komend concertseizoen 08-09

Volgende week begint weer het nieuwe concert- en operaseizoen. In deze log een overzichtje van wat mij zoal te wachten staat tot juni volgend jaar. Veel programma's die op papier heel gemiddeld ogen, en enkele uitschieters. En ook weer een buitenlands reisje in het verschiet...

Concerten
Jansons gaat komend jaar bij het KCO voor het uitbouwen van zijn ijzeren repertoire: Brahms, Strauss, Bruckner. Opvallend is het Requiem van Dvorák, dat in mijn D-abonnement zit. Daarin verder allemaal stukken die ik redelijk tot zeer goed ken. Jaap van Zweden met Sjostakovitsj 5, Leonidas Kavakos komt het Brahms-concert spelen en Haitink met La mer. Het is een fraaie en smakelijke serie. De A-serie ziet er stevig uit. Goede dirigenten (Knussen, Salonen, Stenz, Colin Davis) en ook enkele grote solisten (Bronfman, Janine Jansen in het geweldige Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj). Veel losse kaarten gekocht voor concerten uit andere series. Jansons met Bruckner 4 voorafgegaan door Krystian Zimerman in het Lutoslawski-concert, Zubin Mehta op herhaling met een all-Strawinsky-concert, Haitink met Bruckner 9, Iván Fischer die Beethoven te lijf gaat, Harnoncourt die de complete Midzomernachtsdroom van Mendelssohn voorschotelt; om naar uit te kijken. Tenslotte toch ook maar een los kaartje gekocht voor het debuut van rising star Dudamel.
In de serie Wereldberoemde Symfonieorkesten over twee weken misschien wel meteen het hoogtepunt van het jaar: de twee concerten van het Chicago Symphony Orchestra met Haitink. Mahler 6 en Sjostakovitsj 4: fasten your seatbelts. Verder zie ik uit naar de terugkeer van Chailly met het Gewandhausorkest.

Opera
Het seizoen van de Nederlandse Opera begin stevig: eerst Die Frau ohne Schatten en meteen daarna Boris Godounov. Ik heb voor beide producties een extra kaartje voor een tweede keer gekocht. Verder een aardig seizoen met La traviata en Carmen als hoogtepunten. Daarnaast in de zaterdagmatinee in februari een concertante Meistersinger gedirigeerd door Jaap van Zweden. Zijn Lohengrin afgelopen jaar was geweldig, dus dit belooft wederom een fraaie boel te worden. Wel jammer dat we al om 11.00 's ochtends verwacht worden aan te schuiven. Tenslotte ook een buitenlands opera-reisje. In oktober ga ik een weekendje op en neer naar Zürich. Het operahuis en de stad schijnen erg fraai te zijn, en Haitink dirigeert er Fidelio.

Van alle concerten en opera's op deze log een bespreking!

20 opmerkingen:

Anoniem zei

Het KCO is donderdagavond al van start gegaan met een zinderende Pathétique van Tsjaikovski olv de jonge Letse dirigent Andris Nelsons en ik was er bij! Wat is dat een fantastische dirigent om te zien. Ik had een perfecte plaats op de eerste rij van Podium Zuid. Nelsons dirigeert met een manische overgave, zijn hemd fludderde regelmatig uit zijn broek ... Ik vermoed dat hij evenals Dudamel en Yannick een hele grote dirigent gaat worden!
Wat een heerlijke avond en ik ben er nog altijd vol van. Het Koninklijk Concertgebouworkest speelde briljant, wat een prachtige ´gouden´ klank. Dit is echt het mooiste orkest ter wereld!
Ik vervolg mijn KCO concerten met de Robecoconcerten olv Jansons aanstaande donderdag en vrijdag. Ik zit op rij 12 midden, beter kan niet! Twee maal een prachtig programma. Ik ben erg benieuwd naar het Maarschalkerweerdorgel (Poulenc orgelconcert) en verheug op weer een Bruckner (no 3), De Schilderijen en La Mer.
Het verdere seizoen nog vijf maal KCO: Bruckner 4 (Jansons), Bruckner 9 (Haitink), KCO 120 jaar (Jansons), Requiem Dvorak (Jansons) en Stravinsky (De Doelen / Mehta).
Totaal 8x maal KCO!

Voorts 12x Rotterdams Philharmonisch Orkest:
- Natuurlijk mijn grote held Valery Gergiev, die in het Gergiev Festival 3x het RphO dirigeert.
- Yannick 7x
- Sir John Eliot Gardiner (Bartok/Dvorak) en Sir Simon Rattle (Bruckner 8).

* De Nederlandse Bachvereniging 3x met de Matthäus, het Weihnachtsoratorium en een leuk programma in Muziekgebouw aan het IJ (De Kroning van James II).
* Het London Symphony Orchestra 4x (Gergiev Prokofiev) in De Doelen, Londen en Parijs.
* Het Mariinsky 6x in Rotterdam, Londen en Baden-Baden (Villazon/Netrebko).
* Het Gewandhausorchester, 2 semi scenische opera´s en 3 koorwerken in De Doelen.

Last but not least: De Nederlandse Opera, dit seizoen 11x in een weekend abonnement.

Het is weer erg veel... dit begint op een ziektebeeld te lijken!

Anoniem zei

Wat is het boeiende er aan om een ander te laten weten waar je allemaal naar toe gaat, en hoe duur dat allemaal is. Walgelijke grachtengordelopschepperij! heeft....

Anoniem zei

Geachte anoniem,
Wie gebiedt u dit weblog te lezen? U hoeft dit niet te lezen!
En lezen kunt u trouwens ook niet, want wie spreekt hier hier over hoe duur het allemaal is?
Dit is geen grachtengordelopschepperij want daar woon ik niet. Ik woon in Rotterdam, in een Vogelaarwijk!
Dit is enthousiasme voor klassieke muziek en concerten en opera´s om naar uit te kijken!
Wat is daar mis mee?
En als u een beetje lef heeft, vermeldt u gewoon uw naam!

Anoniem zei

...en dat enthousiasme met anderen te delen!

Anoniem zei

Tja, ziektebeeld... Prachtig hoor, LR en JAB, dat dweepzieke enthousiasme voor de klassieke muziek en daar uiting aan willen geven. Mijn diagnose? Heel simpel: er in je jeugd niet mee opgegroeid...

Waar Anoniem zich kennelijk aan ergert (evenals ik) is de geëxalteerde toon en de behoorlijke dosis ijdelheid die spreekt uit de lange opsomming van al die o zo prachtige concerten in binnen- en buitenland die op iemand’s individuele programma staan. En waar natuurlijk wel degelijk een prijskaartje van duizenden Euro’s aan hangt, geachte heer LR. Laten we daar niet omheen draaien...

En overigens: aan enige polemiek is deze blog wel toe.

WHM (wonend in de Amsterdamse grachtengordel)

Anoniem zei

Beste WHM,

Klopt! ... er in mij jeugd niet mee opgegroeid. En toegegeven, het heeft ook een erg hoog ´kijk mee eens´ gehalte. Overigens heb ik niets te bewijzen, hoewel...?

Met vriendelijke groet,
Leen Roetman, Rotterdam

Anoniem zei

Leuk dat er nu wat leven in de brouwerij (hoe toepasselijk) ontstaat, idd WHM... er mag best wel wat meer wat gereageerd worden (op een niet onbeschofte manier natuurlijk want klassieke muziek liefhebbers zijn mensen met smaak en verstand); fijn dat ik kennelijk niet de enige ben die zich af en toe flink ergert aan dat ''zie mij met mijn verfijnde kritische (dure) smaak toch eens al die concerten aflopen'' -toontje van JAB. De opsomming van van de concerten/opera's waar JAB nu al kaarten voor heeft en waar ons een verslag in het vooruitzicht wordt gesteld is het toppunt. Ik weet het, ik hoef dit natuurlijk allemaal niet te lezen en iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar het is af en toe gewoon amusant (of masochistisch?) af en toe even te lezen waar meneer JAB nu weer is geweest en wat ik nu weer niet heb kunnen zien of horen..Ik neem niemand iets kwalijk dat ie dit allemaal kan doen, integendeel, maar iets meer bescheidenheid is wel zo prettig. Niets is irritanter dan kenners onder elkaar en dan vooral het soort dat er genoegen in schept om vooral veel namen te noemen.
Neem voor de verademing ook eens een kijkje op dit blog (ben geen vriend of kennis van deze meneer overigens), ook verfijnd en kritisch maar wel met een flinke portie nuchterheid en vooral humor: http://paardenzoon.blogspot.com/

Wie weet ontstaat er hier een leuke tegenbeweging, spannend....

Vriendelijke groet

GTH (iets minder anoniem..;-)

p.s. Oh ja, het is niet van belang, maar had ik verteld dat ik volgende week een lunchafspraak met Bernard Haitink heb, gewoon even bijkletsen

Anoniem zei

Wellicht kan ik een genuanceerder beeld van mijzelf scheppen als ik vertel dat ik voor DNO een 5e rangs abonnement heb, de meeste concerten van het RphO in de Doelen 3e rangs zijn (behalve de vocale), ik KCO eigenlijk alleen maar kan/wil betalen voor de Robecoconcerten en voor plaatsen met minder zicht. Ook de plaatsen voor concerten in het buitenland behoren de goedkoopste.
Dat is voor mij als veelgebruiker met een iets meer dan modaal inkomen de enige manier om het betaalbaar te houden!

Anoniem zei

kijk en daarom ''mis'' ik vast een hoop moois; als ik naar een concert ga ik wel wat kunnen zien en goed kunnen horen en niet het idee hebben dat ik het op de radio beter hoor dan vanaf mijn 3e rangs plek (gelukkig is het zowel in Doelen als A.Philipszaal vaak wel mogelijk om even illegaal wat rangen op te schuiven, zelden dat een concert daar is uitverkocht); maar fijn dat u, LR, daar minder een probleem van maakt en volop geniet, want daar gaat het om. Ach wat hebben we het toch slecht vergeleken met de JAB;-)

Anoniem zei

De Doelen en het Concertgebouw zijn akoestisch zulke goede concertzalen dat het niet veel uitmaak waar je zit, behalve bij vocale muziek. Maar niets is fascinerender dan Gergiev vanaf de ring achter het orkest (3e rang) te zien dirigeren. Kosten kaart met korting €15,50.
Wellicht bent u in uw rangkeuze nu weer juist iets ´snobistischer´.
Hoewel ik er over denk in de toekomst minder vaker te gaan en dan een ´betere´ (= duurdere) plaats te bestellen. Maar ik weet niet of mij dit lukt, ik ben verslaafd aan live-uitvoeringen!

Anoniem zei

Het visuele element speelt voor mij bij concerten een belangrijke rol, het zien van de dirigent/musici kan een extra element aan het horen toevoegen.
En inderdaad, dan zit je vaak op een wat mindere rang daarvoor wel ''gebakken'', al is de akoestiek dan vaak wel weer iets minder, maar dat neem je dan voor lief. Overigens weet ik niet zeker of ''live'' uitvoeringen nu echt wel zo bijzonder en uniek zijn als vaak wordt beweerd. Het is vaak omhuld door een mystieke tint; alsof je bij een ritueel aanwezig mag zijn (met dank aan Karajan, eh.. was dat geen favoriet van JAB?), iets wat in het klassieke muziek circuit wel vaker gebeurd (door het intellectuele geblabla van critici en programmaschrijvers). De keren dat er echt iets ontstaat dat alleen in een concertzaal kan ontstaan zijn zeldzaam, en wordt vaak geforceerd door een te hoge verwachting en meer nog door een te gepeperde toegangsprijs (als je zoveel moet neertellen om de Wiener Phil te horen, ben ik min of meer verplicht om het weergaloos te vinden, terwijl de Wiener in mijn ogen meer niet als wel tot de orkesttop behoort).

Anoniem zei

Live-concerten vind ik door het mystieke en onvoorspelbare karakter nu juist zo boeiend. Ook al ontstaat er maar zelden een echte ´duende´, ze verschillen toch wezenlijk met CD-opnamen.
Voetbal zie je veel beter op televisie en toch zitten de stadions vol. Blijkbaar is het voor mensen belangrijk om deel te hebben aan een gemeenschappelijk gebeuren.

Hoewel ik vrees dat het aantal bezoekers voor klassieke muziek steeds verder zal teruglopen door de ridicuul hoge toegangsprijzen. Overigens kennen buitenlandse concertzalen een veel grotere prijsdifferentiatie dan de Nederlandse. In de Musikverein kun je een staanplaats kopen voor de Wiener Philhamoniker voor €6, en in het Barbican voor het London Symphony Orchestra een kaart vanaf £7.
Voor DNO was het vroeger bijna onmogelijk een abonnement te krijgen, nu maakt de DNO zelfs radiospots voor abonnementen. Dat heeft niet alleen te maken met de vergrijzing maar ook met de gepeperde toegangsprijzen.

Anoniem zei

Gisteravond een geweldig concert meegemaakt van het KCO o.l.v. Jansons. Het was de eerste keer dat hij weer dirigeerde na zijn hartklachten in juni j.l. Ik vond hem op de een of andere manier rustiger dirigeren, maar het muzikale resultaat was prachtig. De Hymne van Messiaen kende momenten van extase en van inkeer. Het orgelconcert van Poulenc klonk als een klok en tussen het samenspel van orkest en orgel zat geen kiertje licht, zo precies. Terecht een staande ovatie voor organist Leo van Doeselaar. Op de website van het KCO is een mooi interview met hem te vinden over dit orgelconcert. Ja, en dan Bruckner 3. Kippenvel, vooral wanneer de koperblazers van zich lieten horen. Hoe goed ik vorige week de tovenaarsleerling Andris Nelsons ook vond, de tovenaar zelf is een klasse apart. Jansons weet veel meer klank uit het orkest te halen en die klank is dan ook nog eens gelaagd, er zit diepte in. Ik ben geen echte liefhebber van Bruckner, maar dit was machtig. Die monolithische klankblokken, afgewisseld met meer lieflijke momenten, deden me denken aan de ongenaakbaar oprijzende rotswanden aan de zuidwestkust van de Algarve in Portugal, met daartussenin vriendelijke stranden. Bij Jansons is er ook altijd die ritmische stuwing, die drive naar voren, waardoor de muziek doelgericht klinkt. Kortom, zoals de Britten het uitdrukken, het was een "life affirming experience".

Anoniem zei

Jansons heeft Haitink in Bruckner geëvenaard met deze granieten uitvoering van de derde symfonie. Het kippenvel kreeg ik al na de eerste mysterieuze maten. Jansons wist een gigantische coherente doorgaande lijn te dirigeren. Het deed mij denken aan een dubbele regenboog, met allerlei kleurschakeringen en een ´diepere´ verhaallijn.
Die coherente lijn en mysterieuze toon wist Jansons ook te creëren in La Mer. In de Doelen begin dit jaar klonk zijn La Mer nog als een onduidelijke mist, nu was het een stralende natuur.
De Schilderijen klonken als afzonderlijke tableaus waarin vele fraaie accenten werden gelegd.

Drie prachtige concerten. Wat is het KCO toch een waanzinnig mooi orkest.
En GTH, als u er niet bij kon zijn, u heeft weer veel moois gemist!

Anoniem zei

moet wel lachen om die wanhopige pogingen om iets wat je hebt gehoord in woorden om te zetten; stel dat ik nooit een noot muziek of klank had gehoord en mn leven en af zou gaan op wat er geschreven wordt, dan zou ik er waarschijnlijk totaal niks in herkennen als ik het zou horen;-)

Anoniem zei

Beste GHT,
Helemaal waar, een ´wanhopige´poging!
Quote Gustav Mahler: "If a composer could say what he had to say in words he would not bother trying to say it in music."

Anoniem zei

"dan zou ik er waarschijnlijk totaal niks in herkennen als ik het zou horen;-)" (GTH)
Dat is nu juist het mooie van klassieke muziek!
Iedereen kan zijn eigen associaties maken!

Anoniem zei

Zou het ook mogelijk zijn naar muziek te luisteren zonder associaties te maken, ik bedoel: veel verloren van wat de componist heeft geschreven omdat je je eigen invulling gaat geven van wat je hoort. Ik bedoel, het moment dat je de associatie laat onstaan is de muziek alweer een paar maten verder. Is het niet beter gewoon maat voor maat, noot voor noot proberen te luisteren en elke noot te respecteren, elke moment te laten zijn voor wat die is zonder zelf in te vullen? Dat vereist een andere luisterhouding dan gebruikelijk, maar maakt muziek beluisteren veel avontuurlijker en respectvoller.

Anoniem zei

Aha! U bent een Schönberg adept! "In der Kunst sollte es keine Aufgeregtheit geben. Wahre Kunst ist kalt."
Prima, als u maar u geniet!

Anoniem zei

Koud???! een iets te voorbarige conclusie. Het is juist een intensere manier van luisteren die niet onderbroken wordt door eigen associaties en ingevingen, dat is eigenlijk alles.