04 mei 2007

60x Beethoven


Vandaag kwam per post mijn bestelling bij JPC binnen: een 60 cd-box met de 'complete masterpieces' van Beethoven. Een belachelijke aanduiding natuurlijk, maar het gaat erom wat erin zit. Voor € 40,- (!!) koop je 60 cd's met veelal zeer hoog aangeslagen uitvoeringen, eerder verschenen op Sony, RCA en Arte Nova. De symfonieën, concerten, ouvertures en de Missa Solemnis worden gespeeld door het Tonhalle Orchester Zürich, gedirigeerd door David Zinman. Zijn uitvoeringen schijnen zeer verfrissend en bijzonder te zijn. Solisten zijn o.a. Yefim Bronfman en Christan Tetzlaff. De vioolsonates worden gespeeld door Pinchas Zuckerman en Marc Neikrug, de cellosonates door Anner Bijlsma en Jos van Immerseel. Ik ben vooral benieuwd naar de opnames van Zinman; ik haal er meteen opnames van werken in huis die nog in mijn verzameling ontbraken (vooral kamermuziek en liederen). En dat allemaal voor minder dan 1 euro per cd! Ik zal mijn luisterervaringen binnenkort hier beschrijven. Wacht daar niet op en bestel de doos (er staat limited edition op, weer zo'n dooddoener - via jpc.de heb je 'm in een paar dagen in huis).