31 december 2006

Opera 19 december 2006


Dinsdag 19 december 2006, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Mozart: Le nozze di Figaro

Il Conte - Garry Magee
La Contessa - Cellia Costea
Susanna - Danielle de Niese
Figaro - Luca Pisaroni
Cherubino - Maite Beaumont
Marcellina - Charlotte Margiono
Bartolo - Mario Luperi
Basilio - Marcel Reijans
Koor van de Nederlandse Opera
Nederlands Kamerorkest o.l.v. Ingo Metzmacher

In mijn vorige log noemde ik de Cosi na Don Giovanni Mozarts sterkste opera, maar ik denk dat die eer toch te beurt valt aan Le nozze di Figaro. Door het hogere John Lanting-gehalte van het verhaal is de variatie net wat meer dan in de Cosi. Het verhaal in de Nozze is op het randje van de geloofwaardigheid (het verhaal van de Cosi heeft meer diepgang), maar de muziek straalt van begin tot einde, zonder zwakke momenten. De moderne enscenering vond ik een van de sterkste die ik ooit zag. Normaliter houd ik niet van ensceneringen met een eigen verhaal, maar hier paste alles prima. De vlucht van Cherubino werd hier middels beelden van een bewakingscamera bewezen; een regelrechte vondst en een hoogtepunt van vernuft. Ook de slotscene waarin werkelijkheid en vermeende werkelijkheid zowel in tekst als (personen)regie door elkaar heenlopen was bijzonder fraai gerealiseerd. De uitvoering was goed, maar het niveau dat ooit Harnoncourt met het KCO op dezelfde plaats bereikten zal wel nooit meer gehaald worden. Begin januari sluit mijn trilogie af met Don Giovanni, wat de meest controversiele enscenerng schijnt te zijn. We zullen zien.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Harnoncourt = GOD!!!

13 januari, 2007 01:22  
Anonymous Anoniem said...

wist u dat grunberg harnoncourt noemt in zijn blauwe maandagen?!

13 januari, 2007 01:22  
Anonymous Anoniem said...

Ja ik vond het ook een fantastische enscenering. Muzikaal was het soms niet best en dat kun je toch op het conto van Metzmacher schrijven!

Wat mij van Harnoncourt zo is bijgebleven waren die soms zo slepende recitatieven.

De meest memorabele Mozartuitvoeringen vind ik de semi scenische uitvoeringen in het concertgebouw door John Eliot Gardiner! (Holland Festival)
Hillevi Martinpelto in haar prachtige rode jurk als de gravin... Dove sono... en de jonge Bryn Terfel door het orkest banjerend (Aprite un po´)...

(Leen Roetman)

06 augustus, 2007 18:11  

Een reactie posten

<< Home