11 september 2006

Opera 5 september 2006

Maandag 5 september 2006, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

R. Strauss: Capriccio

Gravin - Gabriele Fontana
Graaf - Olaf Bär
Flamand - Rainer Trost
Olivier - Dietrich Henschel
La Roche - Jan-Hendrik Rootering
Clairon - Anke Vondung
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen

Ik heb enorm tegen deze reprise van Strauss' laatste opera opgezien. Bij mijn bezoek aan een van de voorstellingen uit de eerste serie (in september 2000) had ik me stierlijk zitten vervelen bij dit 'Konversationsstück für Musik' van bijna tweeënhalf uur. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit keer een plezierige avond heb beleefd. Het werk bevat een aantal prachtige fragmenten, zoals het strijksextet waarmee de opera begint, enkele ensembles halverwege en de afsluitende monoloog van de gravin. Daarnaast was de enscenering boeiend en oogstrelend genoeg. De cast werd aangevoerd door Gabriele Fontana als gravin. Ze was volledig opgewassen tegen deze rol, maar haar stem heeft wat scherpe randjes. Fraaier zongen Rainer Trost als Flamand en Jan-Hendrik Rootering als La Roche. Wat een enorme kolos is die vent trouwens. Het stuk zal nooit een favoriet worden, maar deze avond viel alleszins mee!