22 september 2006

Concert 21 september 2006













Donderdag 21 september 2006, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Jukka-Pekka Saraste
Emanuel Ax, piano

Beethoven: Pianoconcert nr. 5
Prokofiev: Symfonie nr. 5

Twee bekende namen te gast bij het KCO; ik had ze nog nooit eerder live gehoord. De uitvoering van Beethovens Keizersconcert was van grote klasse. Gespierd spel, maar prachtig in balans en met mooie verstilde details. Saraste zorgde ervoor dat de piano altijd te horen bleef, en er zijn niet veel dirigenten die dat lukt. Emanuel Ax is een fantastisch pianist die allerlei als nieuw klinkende accenten in dit overbekende stuk aanbracht. De Vijfde van Prokofiev kreeg eveneens een welluidende uitvoering. Ik ben geen liefhebber van de muziek van Prokofiev. Op de een of andere manier vind ik zijn klankwereld ongemakkelijk. Deze symfonie is zeker één van zijn beste stukken, en met het voltallige KCO op het podium heb ik me geenszins verveeld. De soloklarinettist speelde het hoofdthema uit het slotdeel wel erg fraai!