17 juni 2022

Opera 14 mei 2022

Zaterdag 14 mei 2022, Teatro alla Scala, Milaan
Teatro alla Scala
Verdi: Un ballo un maschera
Riccardo - Francesco Melli
Renato - Luca Salsi
Amelia - Sondra Radvanovsky
Ulrica - Yulia Matochkina
Oscar - Federica Guida
Coro e Orchestra del Teatro alla Scala o.l.v. Nicola Luisotti 
En nu dan wél! Ruim twee jaar geleden ging ik met vriend C. ook al naar Milaan, voor de Trovatore in de Scala, maar die voorstelling, op zondag 22 februari 2020, werd 20 minuten voor aanvang afgelast vanwege een of ander virus dat, vanuit China overgewaaid, vooral in Noord-Italië rondwaarde. Enfin, we weten er inmiddels alles van, maar op dat moment was de teleurstelling enorm. Ruim een maand voordat de repetities van deze Ballo zouden beginnen moest chefdirigent Riccardo Chailly afzeggen, maar het mocht uiteindelijk de pret niet drukken. Het was een grandioze voorstelling. Zoals het Koninklijk Concertgebouworkest vergroeid is met de grote zaal van het Concertgebouw, zo is het orkest van de Scala vergroeid met dit immense operatheater. Zo'n cello- of trompet-solo en ja, dat koper-achtergrondorkest bij de overgang van die laatste bravoure-aria van Riccardo naar het ballo - alsof die koperblazers niks anders doen: de balans was beter dan op iedere van de vijf opnames ik van deze geweldige opera bezit (en die ik in de weken ervoor allemaal beluisterd heb). Wat een orkestrale finesse. De zangers deden er niet voor onder, met een werkelijk sublieme Radvanovsky als Amelia voorop, en naast haar naar de keel grijpende aria's en  scènes: ze kleurde en mengde zo perfect in het slotkoor - ook dat kreeg geen opnameleider van al die plaatopnames voor elkaar. Luisotti dirigeerde precies, iets te gedragen naar mijn idee, maar daardoor kon ik wel wat langer naar dat grandioze orkest luisteren. Ik was al een keer eerder naar een Verdi-opera in de Scala (zie hier), maar dit smaakt naar zoveel meer. Een Forza del destino in de Scala, dat is bijna een ultieme wens... Binnenkort een bespreking van de vijf cd-opnames die ik van Un ballo in maschera heb. Ik beluisterde ze allemaal in de weken voorafgaand aan deze voorstelling - een enkele meerdere keren. En nu ik deze weblog een maand na dato schrijf, wil ik die sublieme opera weer opnieuw horen. En opnieuw...