Zaterdag 11 oktober 2014, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Andris Nelsons
Conrad Tao, piano
Liszt: Pianoconcert nr. 1
Sjostakovitsj: Symfonie nr. 5
Het KCO introduceert dit
seizoen een nieuw concertconcept: Essentials. Dat is een pauzeloos concert
waarbij een belangrijk werk uit de muziekgeschiedenis centraal staat. Daaraan
voorafgaand een soloconcert met een rijzende ster. En aan het begin van het
concert een korte introductie door de Vlaamse televisiemaker Thomas Vanderveken. Dit eerste
Essentials-concert was een groot succes. Een uitverkochte zaal, en opvallend
veel jongeren in het publiek. Links en rechts van het podium grote televisieschermen
waarop een presentatie te zien was die het verhaal van Vanderveken begeleidde. Het was
een korte, interessante en uitermate vloeiend uitgesproken presentatie;
hopelijk is deze binnenkort ergens terug te zien en te horen, want het verhaal
was alleszins de moeite van het beluisteren waard. Daarna vloog de jonge
Amerikaanse pianist Conrad Tao de lange trap af, om een werkelijk grandioze
uitvoering van Liszts Eerste pianoconcert te geven. De vonken vlogen van de
Steinway. Nelsons en het KCO stonden hun mannetje, maar alle aandacht ging uit
naar dit kleine ventje die als een klavierleeuw zijn instrument te lijf ging.
Liszt heeft niet zoveel fijnzinnigheid nodig; deze uitvoering was stukken beter
dan die door Daniel Barenboim ruim drie jaar geleden (zie hier). Tao speelde als
toegift de Precipitato uit de Zevende sonate van Prokofiev. Dat kon scherper gespeeld, maar
je moet het maar durven na dat Liszt-concert. Het laten wegzakken van de piano
is altijd een kleine pauze op zich, en daarna dan het Essentials-werk: de
Vijfde van Sjostakovitsj. Het KCO speelt de komende seizoenen alle
Sjostakovitsj-symfonieën en dit was de eerste aflevering van de cyclus. De
Vijfde kreeg een puntgave uitvoering. Andris Nelsons staat regelmatig voor het
orkest, maar ik hoorde hem pas een keer eerder (zie hier). Deze avond
overtuigde hij mij volledig. Hij verlangde en kreeg precisie, en liet het
orkest soms fluisterstil spelen. Niet eerder kwam het effect van de celesta in
dit werk zo goed over het voetlicht. De zaal luisterde ademloos; een zeer overtuigende
uitvoering. Komende week vervolgt Nelsons de Sjostakovitsj-cyclus met de
Vierde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten