27 september 2009

Concert 26 september 2009


Zaterdag 26 september 2009, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Neeme Järvi
Alban Gerhardt, cello

Tüür: Aditus
Prokofiev: Sinfonia concertante
Von Weber: Ouverture en mars uit 'Turandot'
Hindemith: Symfonische metamorfosen


De D-serie van het nieuwe seizoen begon met dit wat bonte repertoire, waarin de Sinfonia concertante van Prokofiev en de Symfonische metamorfosen van Hindemtih de hoofdschotel vormden. Als aperitief een stevig klankvol stuk van de Estse componist Erkki-Sven Tüür, waarschijnlijk een goede bekende van landgenoot Järvi. De Sinfonia concertante van Prokofiev had ik nog nooit eerder gehoord, en bleek een prachtig virtuoos en hondsmoeilijk stuk, dat door de mij even onbekende als geweldig spelende cellist Alban Gerhardt technisch nagegoeg perfect werd gespeeld. Bovendien was het samenspel met het orkest bijzonder fraai: ook in de luidere passages bleef je de cello horen; goed gedirigeerd door Järvi derhalve. De Turandot-ouverture van Von Weber was een programmatische opmaat voor de Symfonische metamorfosen van Hindemith: in het tweede deel daarvan heeft Hindemith zich op het Von Weber-stuk gebaseerd. Die hele Symfonische metamorfosen vormen een lekker stuk: beetje modern, beetje jazz, beetje boersigheid, beetje mooispelerij - alles bij elkaar een goed orkestwerk. Het KCO speelde het meer op routine dan op het scherpst van de snede, maar dan nog voldoende goed om ervan te kunnen genieten. Om het publiek na afloop toch nog tot de gebruikelijke staande ovatie uit te nodigen werd de mars uit het Von Weber-stuk herhaald: Jarvi dirigeerde met in zijn linkerhand de bos bloemen en in de rechter zijn dirigeerstok. Thuis moest ik andere muziek opzetten om dat steeds herhaalde thema uit mijn hoofd te krijgen.

8 Comments:

Anonymous Ruurd van der Weg said...

Dit was ook het eerste concert in de A-serie op vrijdagavond. Via kennissen (die verhinderd waren) kreeg ik een kaartje. De eerste helft van het concert vond ik geweldig. Het stuk van Tüür was een mooie 'binnenkomer' en de Sinfonia Concertante van Prokofjev werd prachtig lyrisch gespeeld. En inderdaad: wat een cellist! Misschien hadden de contrasten wat feller gekund, maar deze Prokofjev zonder spierballenvertoon beviel me goed. Ik kan bijna niet begrijpen, Jan Anton, dat je dit stuk niet kende... Na de pauze ging voor mij het concert als een nachtkaars uit. Lang leve de lol. Van dik hout zaagt men planken. Wat moest je hier mee aan als publiek? We bleven na het slotakkoord dan ook een beetje verdwaasd zitten. Was dit het nu? Door het applaus melken van Järvi gingen er uiteindelijk toch mensen staan en als er één schaap over de dam is... Het persiflerende en ironische karakter van de Metamorphosen van Hindemith werd helemaal ondergesneeuwd door de hoempapa-opvatting van Järvi. Erg jammer.
Een Januskop dit concert wat mij betreft: voor de pauze fantastisch, na de pauze een gemiste kans.

27 september, 2009 20:07  
Anonymous Leen Roetman said...

Wat ook een gemiste kans lijkt (of komt er nog een verslag?): Yannick!
Hij dirigeerde dezer dagen een verbijsterende negende van Mahler met het RphO! Oordeel zelf, kijk via de webcast van Radio 4 / AVRO of record woensdagavond via Cultura.

In het Gergiev Festival dirigeerde hij Zemlinsky´s Lyrische symphonie en dat was ook grandioos.

Yannick dirigeert met grote precisie en aandacht voor detail, realiseert uitzonderlijk goed gebalanceerde orkestpartijen, zorgt voor onderliggende spanning en vertelt ´een verhaal´.

Zoals ik in 1990 met mezelf had afgesproken zo min mogelijk concerten van Gergiev met het RphO te missen, zo heb ik deze afspraak nu gemaakt voor de concerten van Yannick. Volgende weekend: Beethoven 9!

27 september, 2009 23:33  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad een prachtige Mahler IX!
En wat een druk mannetje is die Yannick;-))). Ik vind overigens de zaal prachtig opgeknapt, de Doelen blijft een van mijn favoriete zalen qua sfeer, en zeker na deze opknapbeurt!

28 september, 2009 14:50  
Anonymous GTH said...

iemand toevallig bij t concert van het Oslo Phil olv Dudamel geweest, of er een recensie over gelezen, kan er niks van vinden, was wel benieuwd

28 september, 2009 14:59  
Anonymous Leen said...

Micha Spel van de NRC was er bij! (Je bedoelt het Göteborg Symphony Orch)
Ze begint haar recensie tekenend:
"Toen Gustavo Dudamel (28) pas als ‘hotste’ dirigent ter wereld Londen aandeed, werden honderden ponden betaald voor één kaartje. Het Concertgebouw was gisteren zelfs niet vol voor Dudamel, kaartprijzen vanaf 38 euro ten spijt."
(...)
Beethoven 1: "ritmische figuurtjes, scherpe interactie tussen de instrumentgroepen en een Menuet dat zong. Overall was dit een Beethoven waarin vooral de volle klank werd gezocht; ‘Mozartiaanse’ elementen vielen minder op."
Mahler Rückert Lieder: "In Mahlers Rückert Lieder koos Dudamel juist wel voor een speelse, lichte benadering; Rückerts teksten vaak passend, maar minder gelaagd Mahleriaans dan mogelijk. Ontroering bleef uit, ondanks de in timbre volmaakt warm zingende alt Anna Larsson.
Nielsen 4 "Dudamel ging het orkest voor in een bewonderenswaardig gecontroleerde, energieke uitvoering, met donderend paukenduet als apotheose. Knap, maar jammer dat zijn vuur en oor niet werden losgelaten op muziek met minder levenslust en meer levensvragen."

Nu vind ik 38 euro ook nog een hoop geld, maar inderdaad voor zo´n wereldster eigenlijk niet duur. Een mens kan ook niet alles zien, zelfs ik niet :)
In de Doelen zat ik bij Mahler voor 15,50 op de laatste rij. Guido van Oorschot (de Vk) meent dat de akoestiek is veranderd, "Overheersend gevoel: alsof er te veel volk tegen je aanpraat." Ja, het klonk ´vol´, maar juist heerlijk vol! Wat een schitterende zaal is het (weer geworden), prettige nieuwe stoelen, lekkere beenruimte, sfeervolle nieuwe verlichting, leuke nieuwe zitjes en tafeltjes in de foyers. Op 10 minuten fietsen van mijn huis! Wat me niet weerhoudt om voor nog meer schoonheid en kwaliteit naar Amsterdam te reizen voor DNO + KCO. Woensdag (Juive) en zondag weer (After life).

28 september, 2009 19:24  
Anonymous GTH said...

Bedankt voor de recensie! Ja die recensie van van Oorschot las ik ook, en ik herkende er weinig in van wat ik zaterdagavond heb gehoord (bedankt voor het wijzen op de webcast). Ik heb gelijk een kaartje gekocht voor Beethoven IX zondagmiddag. Nezet-Seguin is een geweldig dirigent, leuk guitig koppie, en hoe hij de stilte aan het eind wist vast te houden was erg adembenemend. (zijn beleefd doch dringende verzoek om stilte aan het begin van Mahler IX op de webcast geweldig!) Maar de vernieuwde Doelen gaven me een kerstgevoel, altijd prima!

28 september, 2009 19:35  
Anonymous NvT said...

Voor de geïnteresseerde in de sinfonia concertante van Prokofiev: deze week op de plaatpaal van radio4.nl. Ook met Gerhardt als solist en het fantastische Bergen philharmonisch olv Litton!

30 september, 2009 10:43  
Anonymous Wicher said...

Ik was ook bij dit concert, maar ik vond het geen topuitvoering. (Een paar jaar geleden had ik het gezien onder Gergiev met Natalia Gutman - dat verklaart misschien mijn lichte teleurstelling). Ik was juist meer onder indruk van Hindemith en vond het interessant dat Jarvi het gecombineerd had met de mij onbekende Turandot-muziek.

Ik vind het Symfonie-concert van Prkfv een van zijn beste stukken. Voor degenen die het stuk nog willen aanschaffen: de opname met Heinrich Schiff onder Andre Previn (Philips) vind ik geweldig en Han-na Chang met Pappano een goede tweede. Rostropovitsj (met wie Prkfv het stuk schreef) bevalt mij vreemd genoeg minder (misschien door de matige opname van het orkset).

18 november, 2011 11:29  

Een reactie posten

<< Home