20 februari 2009

Operaseizoen 09-10


Afgelopen week verscheen de nieuwe seizoensbrochure van De Nederlandse Opera. Het belooft een prachtig seizoen te worden, met interessante nieuwe producties van o.a. La Juive van Halévy, Salome van Strauss, La fanciulla del West van Puccini (met Eva-Maria Westbroek!) en Der fliegende Holländer van Wagner. Represes om naar uit te kijken zijn die van Le nozze di Figaro van Mozart (een geweldige enscenering) en Les troyens van Berlioz. Daarnaast nog wat (relatief) kleinschaliger werk met Dido and Aeneas van Purcell, en Hertog Blauwbaarts burcht van Bartók. Voor het volledige programma zie de website van DNO.

Wat me echter toch al een poosje bezighoudt: er zijn sinds het jaar dat DNO in het Muziektheater huist (1987) nog steeds enkele operakrakers en subtoppers die op hun eerste enscenering wachten:
Verdi: Il trovatore en La forza del destino
Von Weber: Der Freischütz
Offenbach: Les contes d'Hoffmann
Rossini: La cenerentola en Guillaume Tell
Puccini: Manon Lescaut
Moessorgsky: Khovantsjina
Dvorak: Rusalka

Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere opera's te noemen die nog niet eerder in het Muziektheater zijn uitgevoerd, maar deze zijn m.i. toch wel de bekendste van het achterstallig onderhoud. Er zitten er een paar bij waar Riccardo Chailly wel raad mee zou weten (zie mijn vorige log).

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Het artistieke team van DNO heeft een uitermate boeiend seizoen weten te programmeren!
Ik heb dit keer online maar eens mijn eigen stoel uitgezocht in 2 abonnementen A + B. Ik zit graag (betaalbaar) eerste balkon (rechts).
Gaaf dat Hartmut Haenchen een fliegende Holländer gaat dirigeren. En Yannick een Turandot!
Ik weet niet of ik los nog een kaartje voor Salome durf te bestellen. Hoewel één van mijn favoriete opera´s, vrees ik de ´Verabeitung´ door regisseur Peter Konwitschny (Daphne).

Je geeft een mooi lijstje met opera´s die ik ook graag eens bij DNO geënsceneerd zou willen zien!

Nabrander van afgelopen vrijdag:
Een teleurstelling met "I puritani": een banale personenregie in grauwe heen en weer schuivende braille panelen. Ontoereikende zangers: "in opera, en vooral bij belangrijke aria´s, was het Bellini te doen om zowel verfijning van expressie als technische accuraatheid." (programmaboek DNO)

22 februari, 2009 00:36  

Een reactie posten

<< Home