23 augustus 2007

Concert 22 augustus 2007


Concert 22 augustus 2007, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink

Bruckner: Symfonie nr. 8

Dit moet zeker de vijfde of zesde keer zijn geweest dat ik deze magistrale symfonie live met Haitink heb gehoord. Een paar keer met het KCO, en ook eens met het Europees Jeugdorkest eind jaren tachtig, en een paar jaar terug met de Wiener Philharmoniker. Deze uitvoering was wellicht het indringendst en meest fraai gespeeld. Ik had bewust voor podiumplaatsen gekozen; ik wilde de meastro wel weer eens van de andere kant zien. En om dan ruim anderhalf uur Haitink in geconcentreerd contact te zien met het orkest, prachtig! De uitvoering was subliem. Geweldig opgebouwd, geraffineerd en spannend. Het orkest was in topvorm, de zaal muisstil. Haitink dirigeerde voor de verandering de (naar ik meen) derde Nowak-versie van deze Achtste, terwijl hij zich normaliter aan de Haas-editie hield. Een ultiem meesterwerk, deze Bruckner 8!

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Een sensatie! Zo'n mooi concert heb ik zelden gehoord!!
Inderdaad ongelooflijk knap van opbouw, spannend, gelaagd en intens.

Had ik ook wel wil zitten op het podium, maar gelukkig is Haitink in close-up voor televisie vastgelegd.

HISTORISCHE UITVOERING!

Zondag hoor ik de Wiener Philharmoniker met Bruckner 7 (Harnoncourt) in Salzburg... kan het nog fraaier..?

(Leen Roetman)

23 augustus, 2007 10:36  
Anonymous Anoniem said...

Update vanuit Salzburg: Harnoncourt blijft de dirigent van de extremen. Dat was mij al duidelijk geworden met zijn Mozartopera's. Schrijft de 7e van Bruckner al een bepaalde hoeveelheid instrumenten voor om een bepaald volume te bereiken, bij Harnoncourt klinkt alles loeihard, snerpend en volkomen uit balans. Hoe krijg je de fameuze klank van de Wiener aan gort? Met meerdere uitglijers van het koper (omdat ze zo idioot hard moesten spelen), van een "kathedraal" geen sprake, geen lange lijnen. Wel wat aardige frisse slanke 'dansante' passages. Wat een deceptie!

Nee dan Haitink en het Koninklijk Concertgebouworkest, ik hoor het nog nagalmen, dat was een ongeƫvenaarde uitvoering. En is het KCO eigenlijk niet het beste orkest ter wereld? Haitink als dirigent zeker! (LR)

26 augustus, 2007 15:35  
Anonymous Anoniem said...

Maart 2009 dirigeert Bernard Haitink, bij leven en welzijn, het KCO en de 9e symfonie van Bruckner.
Ik raak er nu al opgewonden van...:)

20 januari, 2008 00:07  

Een reactie posten

<< Home